Co zrobić, by szkolenie e-learningowe było efektywne?

Autor: Agata Jastrzębska - Ordon

Autor wpisu

Agata Jastrzębska - Ordon

menedżer projektów e-learningowych. Od kilkunastu lat związana z branżą kształcenia na odległość. Wykładowca prowadzący zajęcia on–line na jednej z polskich uczelni (zarządzanie treścią szkoleniową, prowadzenie czatów tematycznych, moderowanie forów temat
Co zrobić, by szkolenie e-learningowe było efektywne?
17lip

Jedna ważna idea metodyczna, czyli, co zrobić, by szkolenie e-learningowe było efektywne. 

Śmiało mogę stwierdzić, że ilu scenarzystów, ilu metodyków szkoleń e-learningowych – tyle pomysłów na to, co zrobić, by przygotowywane szkolenie realizowało założone cele edukacyjne. Pozwólcie, że ja też podzielę się z Wami ideą, która przyświeca mi, gdy siadam do tworzenia koncepcji e-kursu.

3J

Realizacja postulatów: just enough, just for mejust in case pozwala stworzyć szkolenie, dopasowane do potrzeb odbiorców - a dokładniej:

just enough – wystarczająco/tyle, ile trzeba – twórzmy szkolenia, które zawierają wystarczającą (w danej sytuacji edukacyjnej) porcję wiedzy. To jedno z największych wyzwań, przed jakimi staje scenarzysta, któremu przyszło tworzyć szkolenie: jak przepracować z ekspertem merytorycznym materiał wyjściowy (czyli, co można z niego – o zgrozo! – wyciąć, usunąć), tak by odbiorca szkolenia otrzymał minimum potrzebnej mu, w danej dziedzinie, wiedzy. Dlaczego? Dlatego, że pracownik, który poświęca swój zawodowy czas na dokształcenie, nie powinien się uczyć „na zapas”, zgłębiać rzeczy, które w danym momencie nie są mu potrzebne. Nie dość, że nie ma takiej potrzeby, to nie ma na to, po prostu czasu. Warto, wspólnie z ekspertem merytorycznym tak przepracować materiał, by móc zrealizować ten postulat. W sytuacji, gdy praca nad materiałem źródłowym nie jest możliwa (bo ekspert merytoryczny upiera się, że wszystko, co przygotował jest ważne i za nic nie pozwoli, by wyciąć choćby słówko) – zadaniem scenarzysty będzie pogłębiona praca nad strukturą  szkolenia – tak, by stworzyć kurs, z którego uczący się może skorzystać w sposób dopasowany do jego potrzeb edukacyjnych (brak blokad, wielowarstwowość treści).

just for me – przeznaczony dla mnie – dbajmy o to, by szkolenie w jak największym stopniu dopasowane było do pojedynczego odbiorcy. Wydawać by się mogło, że ten postulat jest niemożliwy do spełnienia, zwłaszcza w organizacjach, w których szkoli się 100 osób, 1000, 5000? Moim zdaniem, to zaledwie wyzwanie. Rekomendowanym rozwiązaniem jest dopasowanie szkolenia pod względem tematyki i zagadnień; zgodnie z poprzednimi postulatami dbajmy o to, by szkolenia dostarczane odbiorcom dotyczyły ich dobrze zdefiniowanych potrzeb edukacyjnych (nie każdy pracownik musi rozwijać kompetencję innowacyjnego rozwiązywania problemów). Pozwólmy osobom szkolonym korzystać ze szkolenia w sposób dostosowanych do jego potrzeb, czasu, jakim dysponuje i możliwościom poznawczym. Dbajmy też o to, by szkolenie dopasować pod względem wizualnym. Zdaję sobie sprawę, że gusta mamy różne i trudno sprawić, by jedno szkolenie podobało się wszystkim (to chyba wręcz niemożliwe), jednak standardy przejrzystości, estetyki w jej formalnym wydaniu i konsekwencji wizualnej mamy wszyscy podobne.       

jut in time – to, co lubię w koncepcji 3J to przenikanie się tych postulatów, ich uzupełnianie się. Just in time oznacza dostarczanie interwencji wiedzowej, wtedy, gdy jest to potrzebne; wtedy, gdy dana osoba ma realną potrzebę zdobycia nowej umiejętności, dowiedzenia się czegoś. Taki postulat może być zrealizowany w szkoleniu tylko wtedy, gdy jest ono stosunkowo krótkie, zawiera tylko te informacje, które są istotne i jest dopasowane do potrzeb odbiorcy.    

Realizacja tych trzech postulatów pozwala stworzyć szkolenie, które możliwie najlepiej odpowiada potrzebom odbiorców, dzięki czemu jest bardzo efektywne; takie szkolenie jest motywujące, interesujące i wartościowe, przez co przechodzący przez nie użytkownicy łatwiej zapamiętują zawarte w nim treści, lepiej rozwiązują testy i chętniej sięgają po kolejny e-kurs.

Co więcej, realizacja tych postulatów doskonale wpisuje się w obecnie dominujący w e-learningu trend, a mianowicie budowanie szkoleń w oparciu o 3J pozwala tworzyć mikro szkolenia – czyli małe elementy wiedzowe, wspierane przez technologie; a także szkolenia na urządzenia mobilne: krótkie, estetyczne i wysoce efektywne .

Ale o tym – innym razem…    

Powiązane posty: Co zrobić, by ... Krzywa zapominania w e-learningu Czy warto inwestować ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .