Czy microlearning jest na pewno dobrym rozwiązaniem?

Autor: Agnieszka Siekierska

Autor wpisu

Agnieszka Siekierska

Menedżer projektów z ponad siedmioletnim stażem w branży szkoleniowej. Prowadziła projekty wdrożeń programów rozwojowych, koordynowała działania marketingowe firm szkoleniowych. Od kliku lat zarządza projektami e-learningowymi pomagając klientom skuteczni
Czy microlearning jest na pewno dobrym rozwiązaniem?
12cze

Micrloearning wchodzi szturmem na rynek szkoleń online. Coraz częściej mówi się o benefitach jego zastosowania w edukacji korporacyjnej, ale czy rzeczywiście ma on tylko same zalety?

Kiedy warto go wdrożyć, a kiedy jednak zrezygnować? W tym artykule przedstawię 3 największe jego wady a decyzję zostawię Tobie drogi czytelniku.

Zanim więc dodasz tę formę nauczania do swojej strategii rozwoju pracowników, warto rozważyć jej zalety i wady. O zaletach możemy przeczytać wszędzie, więc tym razem skupmy się na samych wadach.

Microlearning może być idealnym dodatkiem do programu rozwojowego, którego elementem są szkolenia online. Zapewnia pracownikom niewielkie partie informacji, które koncentrują się na konkretnym zadaniu lub pojęciu. Może to być na przykład forma 3-minutowego samouczka, który prowadzi użytkownika przez proces naprawy urządzenia lub instalacji aplikacji lub krótka interaktywna prezentacja, która obejmuje konkretną procedurę.

Wady Microlearningu

1. Nie nadaje się do złożonych zagadnień.

Podobnie jak z mobile learningiem, micro nie nadaje się do prezentacji bardziej skomplikowanych treści, umiejętności czy procesów. Pamiętaj, że mikroelementy są mikro, ponieważ umożliwiają szybkie i łatwe nabycie małych kawałków wiedzy. Dlatego też nie będzie dobrym pomysłem wykorzystanie microlearningu do bardziej zaangażowanych, rozbudowanych tematów, zawierających wiele zagadnień, rozwinięć, pojęć, które są ze sobą powiązane. Możesz jednak wspierać złożone szkolenia e-learningowe dodatkowymi elementami microlearningu. Dobrym pomysłem jest podzielenie jednej, dużej ważnej lekcji na małe tematy i użycie takich kawałków do wzmacniania czy zapamiętywania wiedzy.

2. Łatwo ulega rozdrobnieniu.

Należy pamiętać, że mikro-szkolenie powinno być kompletne. Nie powinno obejmować jednego aspektu, idei lub pojęcia, ponieważ może wtedy wydawać się fragmentaryczne i rozbite. Powinieneś mieć pewność, że każdy moduł lub działanie w ramach Twojego szkolenia e-learningowego jest w jakiś sposób ze sobą powiązane, ale nadal zapewnia pracownikom informacje, których potrzebują. Na przykład nie należy tworzyć modułów microlearningu, które składają się z kilku części lub "rozdziałów", a następnie kończą się clifhangerem lub monitem, odsyłającym uczniów do przejścia przez pełne e-szkolenie.

3. Może nie wspierać realizacji długoterminowych celów.

Microlearning może być częścią większej strategii szkoleń e-learningowych, ale nie powinien być podstawową metodą szkoleń online. Zazwyczaj nie pozwala osiągnąć długoterminowych celów. Może pomóc pracownikom zebrać informacje, których potrzebują do osiągnięcia ich celów (trochę na zasadzie zbierania kawałków układanki) ale pojedynczy moduł szkolenia online nie może osiągnąć tego będąc niezależnym od innych. Z tego właśnie powodu microlearning jest skuteczny do realizacji doraźnej potrzeby szkoleniowej czy opanowania prostego zadania.  

Microlearning może nie być idealnym rozwiązaniem dla wszystkich Twoich potrzeb edukacyjnych. Może jednak oferować wiele korzyści dla organizacji, które chcą szybko zwiększyć wydajność i wypełnić luki w wiedzy i umiejętnościach, bez konieczności nadmiernego eksploatowania budżetu na edukację i rozwój.

Powiązane posty: Śniadanie z e-learning.pl - ... Czy microlearning jest ... Czego unikać w mobile ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .