(Zauroczyć) od pierwszego kliknięcia - co zrobić żeby użytkownik dokończył szkolenie e-learningowe?

Autor: Monika Wesołowska

Autor wpisu

Monika Wesołowska

Menedżer ds. kluczowych klientów
(Zauroczyć) od pierwszego kliknięcia - co zrobić żeby użytkownik dokończył szkolenie e-learningowe?
10paź

Podobnie jak w kontakcie „za żywo” pierwsze wrażenie jest zawsze kluczowe i od niego zależy czy relacja dwóch osób, w tym przypadku nadawcy szkolenia i jego odbiorcy, będzie się rozwijać. 

Czynnikami bezpośrednio wpływającymi na zaangażowanie uczestnika szkolenia e-learningowego jest poziom interakcji oraz strona wizualna szkolenia. Bardzo często jeśli ekrany szkolenia nie zaciekawią odbiorcy od pierwszych sekund  jego uruchomienia lub nie będą zapowiedzią czegoś spektakularnego, szkolenie nie zostanie ukończone bez względu na to jak wartościowe treści przekazuje.

 Oczywistymi czynnikami które bezpośrednio wypływają na odbiorcę są odpowiednio dobrane kolory, unikanie zbyt dużej różnorodności czcionek i kolorów oraz wystrzeganie się „bałaganu” na ekranie. Więcej na temat najczęściej popełnianych błędów przeczytasz TUTAJ.

Zauroczenie użytkownika szkolenia jego stroną wizualną jednak nie wystarczy aby osoba ukończyła szkolenie z sukcesem. Istotnym aspektem jest poziom interakcji jaki możemy zaoferować. Aktualnie możliwości zaangażowania uczestnika w szkolenie jest praktycznie nieograniczone, od wideo i quizów po kolejne coraz to bardziej wymyślne wyzwania stawiane przed uczestnikiem. Użytkownicy szkoleń stają się również coraz bardziej wymagający.  Każdy element procesu edukacyjnego przy użyciu e-learningu powinien angażować niemal wszystkie zmysły uczestnika. Do najbardziej oczywistych należą wzrok, słuch i dotyk choć pojawiają się również pomysły na wykorzystanie zmysłu powonienia podczas szkoleń powiązanych m.in ze sztuką kulinarną, produkcją perfum i kosmetyków. Wykorzystanie tego zmysłu odbywa się poprzez umieszczanie w szkoleniu szczegółowych opisów i obrazów, które mają za zadanie przywoływać wspomnienia osoby szkolonej związane z opisywanym zapachem.

Poniżej kilka pomysłów na to aby kurs nie został przez uczestnika „porzucony” przed jego ukończeniem:

  • zawartość szkolenia musi być dla uczestnika użyteczna -musi on wiedzieć że to, czego się nauczy na coś mu się przyda,
  • nadanie szkoleniu wymiaru osobistego - uczestnik wie dokładnie po co robi szkolenie i co zyska po jego ukończeniu,
  • w niektórych sytuacjach lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie kilku mikroszkoleń niż jednego dużego szkolenia - mikroszkolenia będą dostępne na żądanie i uczestnicy chętnie je przejdą. W ten sposób pracownik będzie miał dostęp do wiedzy dokładnie w momencie gdy będzie jej potrzebował i lepiej ją wykorzysta w praktyce.
  • odblokowanie dostępu do poszczególnych modułów szkolenia tak, aby użytkownik mógł wybierać zakres wiedzy i kolejność w jakiej chce ją przyswoić. Daje mu to poczucie sprawczości i kontroli.

Odbiorcami szkoleń są coraz młodsze roczniki które wymagają jeszcze bardziej atrakcyjnej, ciekawej i szybkiej formy w jakiej jest im przekazywana wiedza. Przed e-learningiem stoją zatem kolejne wyzwania aby w umiejętny sposób angażować coraz bardziej wymagającego odbiorcę.

Powiązane posty: (Zauroczyć) od pierwszego kliknięcia ... Z doliny rozczarowań ... Grywalizacja i realizacja wskaźników ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .