Błędy w e-learningu – część I. Metodyka jest ważna

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Błędy w e-learningu – część I. Metodyka jest ważna
06sty

Błędy w szkoleniu e-learningowym? Tak, zdarzają się dosyć często, nawet projektantom z wieloletnim doświadczeniem. Aby ich unikać, warto je skatalogować i nazwać. W tym i w trzech kolejnych wpisach skupię się na kilku rodzajach błędów, z którymi możemy się spotkać w szkoleniu e-learningowym. Pamiętajmy jednak, że w tym obszarze jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia - lista możliwych do popełnienia błędów nie dość, że jest długa, to jeszcze otwarta.

Brak lub zbyt mała ilość ćwiczeń i testów

Jednym z głównych czynników wpływających na poziom motywacji użytkownika jest pewność postępów. Ekrany wiedzowe skutecznie uczą i są poprzeplatane ekranami ćwiczeniowymi, które gwarantują utrwalenie wiedzy, a poprawne wykonanie potwierdza zrozumienie treści. Podobnie rzecz się ma z testem, czyli zastosowaniem elementów ćwiczeniowych już w funkcji sprawdzającej. Jeżeli ćwiczeń nie ma lub jest ich za mało przekonanie o robieniu postępów zaczyna ulegać korozji, ponieważ nie ma elementów sprawdzających. Średnio po kilku (3-4) ekranach wiedzowych użytkownik powinien mieć możliwość wykonania ćwiczenia sprawdzającego lub utrwalającego. Inna sprawa, że użytkownik – w przypadku szkolenia wielowarstwowego musi mieć precyzyjną informację, których zagadnień dotyczy test końcowy, czy pytania w nim zawarte odnoszą się do informacji publikowanych na ekranach głównych czy również załącznikach. Sporym błędem jest również brak stopniowania trudności ćwiczeń. Na początku szkolenia nie powinniśmy udostępniać ćwiczeń zbyt trudnych, odbiorca powinien móc bez problemu ćwiczenie zrobić i przejść do kolejnego. Jeżeli już na początku kursu opublikujemy zbyt trudny element zniechęcenie i spadek motywacji u odbiorcy jest prawie pewny.

Brak poprawnej atomizacji i syntezy treści

Ciągły tekst bardzo utrudnia naukę. Przeładowanie ekranu to dosyć częsty błąd, nie sprzyja zrozumieniu treści, powoduje problemy z zapamiętywaniem. Tekst w e-learningu – jako główne medium – powinien zostać zatomizowany i dobrze zsyntetyzowany. Scenarzysta – znając określone cele szkolenia – powinien skupić się na syntezie treści, by z materiałów źródłowych wyciągnąć to, co stanowi esencję szkolenia. Niedopuszczalne jest kopiowanie materiałów źródłowych na ekrany szkolenia. Żaden to wówczas scenariusz. Również na poziomie ekranu tekst należy zatomizować, podzielić na mniejsze partie, opatrzyć śródtytułami, boldować lub wyróżnić, w zależności od przyjętych założeń.

Kolejny ważny element związany z atomizacją to prawidłowy podział treści szkolenia: na moduły i lekcje. W tym przypadku projektant powinien szczególnie brać pod uwagę charakterystykę persony oraz warunki, w jakich szkolenie będzie uruchamiane. Zapoznanie się z porcjami wiedzy – spójnymi merytorycznie, dotyczącymi jednego zagadnienia - nie powinno nam zająć więcej niż 3-5 minut.

Brak dobrze skonstruowanej informacji zwrotnej w ćwiczeniach e-learningowych

Informacja zwrotna powinna być wyczerpująca. Nie może ograniczać się do krótkiego komunikatu: poprawne / niepoprawne lub dobra odpowiedź / zła odpowiedź. Prawidłowo skonstruowana informacja zwrotna powinna w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na pytanie dlaczego udzielona odpowiedź jest poprawna lub niepoprawna. Im bardziej ten komunikat odnosi się do wcześniej prezentowanych treści merytorycznych, tym lepiej. Po kilku ekranach merytorycznych (2-4) warto jest opublikować jeden lub dwa krótkie quizy właśnie z mechanizmem feedback’u. Taki sposób publikacji daje odbiorcy szkolenia poczucie kontroli nad tempem pracy i własnymi postępami. komunikat powinien być klarowny, prosty i bezpośredni. Zamiast informacji Poprawnie. To była właściwa odpowiedź, ponieważ…, lepiej jest napisać: Świetna robota! Masz rację! Dobrze rozpoznałeś motywację Klienta, ponieważ…

Powiązane posty: Błędy w e-learningu – ... Metodyka szkoleń e-learningowych ... Błędy w projektowaniu szkoleń ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .