Błędy w projektowaniu szkoleń e-learningowych – etap koncepcji e-szkolenia

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Błędy w projektowaniu szkoleń e-learningowych – etap koncepcji e-szkolenia
26cze

Nie napiszę nic odkrywczego jeżeli powiem, że błędy zrobione na początku projektowania szkolenia e-learningowego kładą się cieniem na dalszym jego losie. Ma to wymiar nie tylko czasowy, ale i finansowy – błędy popełnione na początku zwykle powodują, że materiału nie da się poprawić, trzeba wyrzucić go do kosza i zacząć od nowa. Jak się zabezpieczyć przed taką sytuacją i uniknąć problemów? Jakie błędy są najczęściej popełniane na etapie projektowania i jak ich uniknąć?

W początkowej fazie realizacji szkolenia e-learningowego mamy kilka składowych, które powinny klientowi (również wewnętrznemu) dać wyobrażenie jaki będzie efekt końcowy pracy. Jest to etap koncepcji, tworzenie wizualizacji i scenariusza kursu, o których pisałam w poprzednich numerach magazynu. Są kluczowe dla projektu realizacji szkolenia e-learningowego ponieważ stanowią fundament dla prac developera.

W tym artykule skupimy się na błędach popełnianych na etapie koncepcyjnym tworzenia e-szkolenia. Koncepcja – jak już zostało to powiedziane w jednym z poprzednich numerów - to bazowy dokument, który porządkuje założenia realizacji kursu. Są w nim zazwyczaj szczegółowo opisane cele szkolenia, jego zakres tematyczny, persona e-learningowa, struktura, aspekty techniczne, planowane interaktywności i mechanizmy angażujące, konwencja graficzna. Na podstawie koncepcji pisany jest najważniejszy element szkolenia e-learningowego – scenariusz. Czytając koncepcję jesteśmy już sobie w stanie przewidzieć efekt końcowy, zaczynamy mieć wyobrażenie, jak szkolenie będzie wyglądało.

Jakie błędy są najczęściej popełniane na etapie koncepcji? Oto one:

  • brak koncepcji – nawet firmom produkującym e-learning na zamówienie zdarza się nie przygotować koncepcji. Ponieważ zawodowo od kilkunastu lat zajmuję się e-learningiem korporacyjnym ciężko mi jest wyobrazić sobie podobną sytuację, a jednak z moich rozmów z klientami wynika, że koncepcja nie zawsze jest elementem projektu. Dowodzi to z jednej strony sporego optymizmu twórców, z drugiej nie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo i przewidywalny wynik projektu. Lepiej takiego ryzyka nie podejmować.
  • zbyt ogólna koncepcja, która nie uwzględniaja elementów kluczowych dla szkolenia, brakuje jej określenia celu czy specyfiki persony. Nie daje odpowiedzi na pytanie czy odbiorcy są grupą homogeniczną czy zróżnicowaną, w jaki sposób będzie zrealizowane szkolenie, w jakim narzędziu, jakie interaktywności będzie zawierało, jakie mechanizmy angażujące są proponowane etc. Czyli co prawda jakaś koncepcja jest, ale nadal wiemy zbyt mało, aby być pewnym efektu.
  • brak akceptacji osób zainteresowanych (interesariuszy) - wyobraźmy sobie sytuację, w której dopiero po zakończeniu realizacji pokazujemy kurs sponsorowi projektu. Nie widział on koncepcji, wizualizacji i scenariusza. Zwykle ma on własne wyobrażenie, jak szkolenie będzie wyglądało. Zderzenie z rzeczywistością może być bardzo bolesne dla obu stron. W efekcie to jednak realizator szkolenia ma potem dodatkową pracę do wykonania i ponosi koszty wynikające z konieczności naprawienia sytuacji.
  • założenie, że odbiorca będzie korzystał z e-szkolenia w taki sposób, w jaki wymyślił sobie ekspert – o ile ekspertom merytorycznym nie można oczywiście odmówić wiedzy w obszarze, którego kurs dotyczy, o tyle o sposobie konstrukcji szkolenia i sposobie jego używania powinien decydować metodyk e-learningu. To zresztą powinno zostać opisane na poziomie koncepcji. Idealnie jeżeli próbka szkolenia jest weryfikowana z grupą użytkowników końcowych i sprawdzenie to dotyczy nie tylko adekwatności zawartości do potrzeb szkoleniowych, ale także sposobu korzystania ze szkolenia przez grupę docelową. Najprościej to sobie wyobrazić na przykładzie szkolenia dla pracowników działu obsługi klienta, gdzie doradca będzie korzystał z kursów pomiędzy obsługą jednego i drugiego klienta. Udostępnienie mu zbyt długich szkoleń mija się z celem. Lepszym rozwiązaniem jest modułowy microlearning dostępny na urządzeniach mobilnych. Wówczas jest szansa, że kurs faktycznie się do czegoś przyda.

Równie istotne błędy są popełniane na etapie tworzenia wizualizacji i pisania scenariusza e-learningowego. O tych elementach przeczytają Państwo w kolejnych artykułach.

Powiązane posty: Błędy w projektowaniu szkoleń ... Struktura szkolenia e-learningowego, ... Czy scenariusz e-szkolenia ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .