Cztery style uczenia się … nie potwierdzone wynikami badań

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Cztery style uczenia się … nie potwierdzone wynikami badań
20maj

Prosty podział na ludzi preferujących określony styl uczenia się jest szalenie atrakcyjną perspektywą również w e-learningu, ponieważ lubimy oczywiste i zrozumiałe dla nas konstrukcje. W świecie VUCA, w którym przyszło nam funkcjonować spersonalizowany, dopasowany do naszych potrzeb i preferencji zasób online jest idealnym rozwiązaniem. Teoria, że ludzie uczą się na różne sposoby jest tak powszechnym przekonaniem w szeroko rozumianej edukacji, że istnieje prężnie rozwijający się przemysł, który zajmuje się identyfikowaniem stylów uczenia się i dopasowanymi do nich szkoleniami kadry trenerskiej.

Szukając potwierdzenia tych tez przeprowadzono systematyczne badania skuteczności stylów uczenia się, trwające kilkanaście lat z różnym natężeniem. Konsekwentnie potwierdzały one jednak brak dowodów lub bardzo słabe dowody na poparcie hipotezy, że dopasowywanie lub "tworzenie siatki" materiałów w odpowiednim formacie do indywidualnego stylu uczenia się jest bardziej skuteczne. Z drugiej jednak strony ludzie mają silne poczucie własnych preferencji edukacyjnych, mimo, że te preferencje nie mają jakiegokolwiek wpływu na skuteczność i trwałość ich kształcenia.

O jakich stylach mówimy? Wymienia się cztery główne style uczenia się, określane różnie w zależności od literatury. Przyjęłam najprostszą nomenklaturę.

Aktywiści – to osoby zaangażowane i chętnie korzystające z nowości. Traktują one nowe doświadczenia jako wyzwania i chętnie stawiają im czoła. Cechują się otwartością i brakiem sceptycyzmu. Mają też skłonność do działania pod wpływem impulsu. Raczej nudzą się procesem realizacji i uporządkowanych działań w dłuższej perspektywie. Wyznają filozofię, że wszystkiego trzeba spróbować, chociaż raz. Przenosząc to na obszar edukacji zdalnej, chętnie korzystają z nieznanych sobie wcześniej formatów elektronicznych, biorą udział w testach, nie boją się nowości, chętnie biorą udział w procesach rozwojowych wykorzystujących grywalizację czy aplikacje mobilne.

Obserwatorzy - utrzymują dystans i analizują temat z wielu różnych perspektyw. Zanim sformułują jakąś opinię, gromadzą informacje i na ich podstawie wyciągają wnioski. Uczą się poprzez obserwację innych osób, chętnie też słuchają ich opinii. Stoją zwykle z tyłu, nie wychodzą przed szereg. Są ostrożne w podejmowaniu ryzyka, ostrożnie też formułują opinie na omawiane tematy. W e-learningu uważnie słuchają opinii innych osób na temat udostępnionych im właśnie treści, ważne są dla nich opinie tzw. ambasadorów projektu, zapoznają się z planowanym przebiegiem procesu rozwojowego. Pracują z zasobami metodycznie i skrupulatnie, często rozkładając sobie pracę na dłuższy okres.

Teoretycy – tworzą złożone i logiczne teorie na temat funkcjonowania różnych zjawisk i mechanizmów. Mają dużą skłonność do perfekcjonizmu, poszukują teoretycznych argumentów na potwierdzenie obserwowanych zjawisk. Podejmując się jakiegoś tematu kładą bardzo duży nacisk na przygotowanie źródeł i teorii, co pozwala im na poczucie się bezpiecznie w obszarze, który badają. To właśnie teoretycy korzystają z częstych w e-learningu odniesień do źródeł materiałów, interesują ich teorie, które stoją za prezentowanymi na ekranach treściami, lubią znać genezę twierdzeń, chętnie korzystają też z materiałów uzupełniających oraz zdarza im się sięgać do bibliografii, o ile jest zawarta w e-szkoleniu.

Pragmatycy, czyli osoby, które z ochotą testują nowe pomysły i idee, to co ich najbardziej interesuje to praktyczne zastosowanie zjawisk i teorii. Działają szybko, szczególnie, jeżeli trafią na „swój” temat. Sprawdzają teorie w praktyce, zbytnie roztrząsanie i analiza zjawisk ich niecierpliwi, wolą działać. W e-learningu chętnie korzystają ze szkoleń produktowych, wnoszących praktyczną wiedzę. Z zaciekawieniem czytają opisy przypadków, a to co ich głównie interesuje to konkretne korzyści z zastosowania wiedzy, z którą mają się zapoznać.

Powiązane posty: Jak tworzyć e-szkolenia ... Blendowanie czyli sztuka ... Dlaczego dobry e-learning ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .