Czy wideo szkoleniowe ma jakieś wady? Owszem, trzeba o nich pamiętać...

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Czy wideo szkoleniowe ma jakieś wady? Owszem, trzeba o nich pamiętać...
12cze

Czy wideo szkoleniowe ma jednak jakieś mankamenty, nieodciągnięcia wynikające z ograniczeń formatu? Na pewno jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać decydując się na wybór tego formatu:

  • Szkolenie wideo nie może być zbyt długie, raczej nie dłuższe niż 2-2,5 minuty. Zazwyczaj po tym czasie zaczynamy tracić koncentrację i po prostu wyłączamy się. Jest, rzecz jasna, wiele czynników, które mają na to wpływ: jakość realizacji materiału, prezentowana tematyka, sposób i jakość montażu, poziom znajomości tematu po stronie odbiorcy etc. W przypadku dłuższych materiałów musimy atomizować przekaz, dzieląc film na mniejsze części lub wstawiając elementy interaktywne (przyciski, punkty decyzyjne, hot spoty, elementy quizowe etc).
  • Film ze swej natury jest odbierany przez widza / odbiorcę w sposób bierny. Najczęściej z pozycji widza nie mamy wpływu ani na przebieg, ani na tempo prezentowanych zdarzeń. Dlatego właśnie warto wplatać w szkoleniowe wideo elementy interaktywne.
  • Zbyt duży poziom komplikacji fabuły. Musi być ona prosta, bez wątków pobocznych, wspierająca wprost realizację celu szkoleniowego. Nie ma tu miejsca na skomplikowane historie, watki poboczne czy plejadę bohaterów drugoplanowych. Z uwagi na wymóg skracania formatów (microlearning) historię budujemy w podziale na łatwo identyfikowane odcinki, lekcje, co mocno nam ogranicza możliwości rozbudowywania historii. Podobnie ze scenografią w materiale.
  • Uważny dobór osoby prezentera / prelegenta. Powinien on ułatwiać rozumienie i przyswajanie omawianych treści, a nie odwracać uwagę oglądającego od przekazu. Nie może być zbyt kontrowersyjny, nie powinien odciągać uwagi dziwnym czy manierycznym sposobem mówienia. Nie może mieć wady wymowy, musi posługiwać się poprawną polszczyzną, bez błędów stylistycznych.
  • Scenografia nagrania. Dobrze osadzić fabułę w identyfikowalnym przez pracowników wnętrzu: foyer firmy, hali produkcyjnej czy jednej z sal konferencyjnych. To dobre rozwiązanie pod warunkiem, że scenografia nie będzie rozpraszać widza, a w tle nie będzie się działo zbyt wiele. Tło musi współgrać z ubiorem prezentera, jeżeli nagranie jest realizowane na wielokolorowym tle zadbajmy o to, by np. koszula prezentera była w stonowanych kolorach.
  • Kolejne wyzwanie – raportowanie zaangażowania i wyników. Dosyć łatwo można temu zaradzić osadzając materiały wideo w oknie Articulate (lub innego programu do tworzenia szkoleń SCORM). Jeżeli dodatkowo dołożymy do szkolenia quizy, elementy ćwiczeniowe ćwiczenia czy inne interaktywności możemy bez problemu uzyskać zakres raportowania identyczny do standardowego szkolenia SCORM. Samo jednak wideo osadzone na platformie nie oferuje nam tak szerokich informacji, są one ograniczone do faktu uruchomienia wideo i ewentualnie czasu jest wyświetlania.

Powiązane posty: Jak tworzyć e-szkolenia ... Blendowanie czyli sztuka ... Dlaczego dobry e-learning ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .