Jeśli jesteś laikiem w dziedzinie e-learningu bądź instructional design (w skrócie ID), możesz czuć się przytłoczony ilością dostępnych online informacji na temat różnych modeli ID oraz typów nauczania. Od czego zacząć? Po pierwsze, należy zrozumieć czym dokładnie jest ID. W prostych słowach, polega on na skupieniu się na tym, by szkolenie było jak najciekawsze, efektywne i angażujące uczestników. Każdy może stworzyć projekt e-learningowy, lecz tylko doświadczony instructional designer zbuduje szkolenie, które zaspokoi potrzeby odbiorców i sprosta ich wymaganiom. Istnieją podstawowe zasady ID, których należy się trzymać aby dobrze wystartować już w pierwszym projekcie e-learningowym. Nawet jeśli jesteś doświadczonym projektantem szkoleń, warto abyś przypomniał sobie podstawowe założenia do ID.
Analiza jest ważną częścią tworzenia ID. W trakcie procesu przeanalizujesz zapewne wiele czynników – ale upewnij się, że na pewno nie pominąłeś wśród nich profilu swoich odbiorców. Aby stworzyć dobre szkolenie musisz dokładnie wiedzieć, dla kogo je przygotowujesz. Zapytaj sam siebie oraz swojego klienta: Kim są osoby szkolone i jakie mają potrzeby? Czy są technologicznymi maniakami czy też kompletnie nie znają się na komputerach? Jak duża jest ich wiedza na temat, z którego będę ich szkolić? Czy są ekspertami czy laikami? Wiedza o tym, kim są uczestnicy Twojego szkolenia pozwoli Ci jak najlepiej dopasować do nich treść i formę materiału.
Kolejnym aspektem ID jest rozróżnienie wiedzy niezbędnej i zbędnej (uzupełniającej). Powinno się unikać niepotrzebnych informacji, które nie będą uczestnikom potrzebne w ich pracy. Kiedy będziesz decydował, jakie informacje zawrzesz w swoim szkoleniu zadaj sobie pytanie: Czy jest to istotne? Czy uczestnicy będą mogli wykorzystać to w pracy? Czy jeśli nie będą tego wiedzieli, przyniesie to jakieś negatywne skutki? Jeśli informacja okaże się nie niezbędna – odłóż ją. Na przykład, jeśli tworzysz szkolenie o tym, jak odpowiadać na e- maile sprzedażowe, nie ma potrzeby umieszczania w nim informacji na temat swojej organizacji i jej pracowników czy ogólnych informacji o zastosowaniu poczty elektronicznej. Trzymaj się tematu szkolenia i dodaj do niego jedynie te informacje, które pomogą uczestnikom w pisaniu prawidłowo skonstruowanych e-maili sprzedażowych (żadnych innych).
Aby ułatwić ci proces tworzenia kursu e-learningowego, prezentujemy ramowy model takiego szkolenia:
Większość kursów e-learningowych korzysta z tego ustalonego schematu. Podążając za nim, będziesz na dobrej drodze do tworzenia świetnych kursów, już od początku przygody z e-learningiem.
Tekst stanowi tłumaczenie artykułu opublikowanego przez Articulate Community Team w ramach międzynarodowej społeczności E-learning Heroes. Kliknij tutaj, aby zobaczyć oryginalny artykuł w języku angielskim.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]