Etapy nabywania kompetencji

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Etapy nabywania kompetencji
26sie

Można wyróżnić cztery poziomy kompetencji pracownika oraz piąty etap mistrzowski – gdy pracownik może uczyć innych.

  • Pierwszy, najniższy poziomów (groźny dla jakości pracy i obsługi Klienta) to nieświadoma niekompetencja, w której pracownik nie wie, czego nie umie. Czasem może mu się też wydawać, że wszystko robi dobrze.
  • Drugi poziom – świadoma niekompetencja, czyli sytuacja, w której pracownik nie wie, jak wykonać okresloną pracę i czuje potrzebę dokształcenia. To pierwszy krok do podjęcia decyzji o uczeniu się.
  • Trzeci poziomi – obejmujący uczenie się, czyli wykonywanie dzialań z pełną kontrolą poszczególnych czynności. Pracownik już umie coś zrobić, ale ma świadomość, że nie nabył jeszcze wystarczajacego doświadczenia i musi zachować czujność. To stan świadomej kompetencji.
  • Czwarty poziom, stan nieświadomej kompetencji, czyli sytuacja, w której pracownik wykonuje dzialania, bez zastanowienia się I głębszej analizy poszczególnych czynności. Umiejętności stają się nawykiem.

Taka specyfika uczenia się ma przełożenie na sposób konstruowania procesów rozwojowych, ponieważ dla każdego z tych etapów można zaprojektować inny układ rozwiązań szkoleniowych (zróżnicowane formaty treści, również e-learningowe, spersonalizowany stopień podejmowanych aktywności, personalizowany tok nauki wspierany systemem e-learningowych).

Powiązane posty: Skuteczne szkolenia e-learningowe? ... Czym jest adaptive ... Etapy nabywania kompetencji

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .