Grywalizacja - czyli co stoi za motywacją i przyjemnością uczenia się. Czy warto wprowadzić ją przy projektowaniu platformy e-learningowej?

Autor: Zespół

Autor wpisu

Zespół

Grywalizacja - czyli co stoi za motywacją i przyjemnością uczenia się. Czy warto wprowadzić ją przy projektowaniu platformy e-learningowej?
16lis

Od kilku lat przyświeca nam idea uczenia się przez całe życie. Kiedyś wystarczył jeden dyplom i człowiek miał zawód do końca życia. Obecnie nasz proces kształcenia nie kończy się wraz zdobyciem dyplomu.

Często nauka jest odbierana jako nudny i żmudny obowiązek, element dodatkowo obciążający, mało atrakcyjny. Jednak dobrze zaprojektowany proces może nie tylko pozwalać na zdobywanie nowych informacji, ale też bawić i zaciekawiać. być czymś o czym z przyjemnością będziemy myśleć. Naturalnie więc pojawia nam się słowo grywalizacja, gdzie kluczowa jest motywacja i właśnie przyjemność uczenia się.

Podejrzewam, że każdy z nas miał do czynienia z grą, czy to formie elektronicznej czy planszowej. Zakładam też, że każdy z nas doświadczył, czym jest smak rywalizacji, zwycięstwa, zaangażowania, ale przede wszystkim dobrej zabawy. Grywalizacja w e-learningu to nic innego jak narzędzie pozwalające wprowadzić nam mechanikę, konstrukcję oraz dynamikę znaną nam z gier do świata nauki online. Warto przy okazji pamiętać, że szkolenie e-learningowe z elementami grywalizacji nie musi być grą (choć może). Ważne, by znalazły się w nim elementy, które zachęcają kursanta do realizacji kolejnych zadań i regularnej pracy – to właśnie tajemnica skutecznej nauki. A grywalizacja na platformie?

Podstawowymi jej elementami mogą być:

  • System punktowy – jeden z najczęściej wykorzystywanych elementów stosowanych przy wprowadzeniu grywalizacji do świata e-learningu. Często celem nie jest nawet Uczestnik, który ma możliwość pochwalenia się przed innymi wynikiem oraz trafia na szczyt rankingu, będzie bardziej zmotywowany i zaangażowany w pracę z treściami. To też daje możliwość wypracowania nawyków i przyzwyczajeń edukacyjnych.
  • Pasek postępu – lubimy wiedzieć, ile czasu powinniśmy zaplanować na zrealizowanie wyznaczonego celu, czy jest to 10 minut czy 2 godziny. Pasek postępu to taki nasz zegar: pokazuje nam ile już zrobiliśmy i czy jesteśmy w połowie, a może na końcu naszej podróży. To dobre narzędzie do zmotywowania uczestnika, który widzi realnie w którym momencie procesu się znajduje i co go czeka w przyszłości. Może sobie zaplanować pracę.
  • Rankingi – przez jednych znienawidzone, a przez drugich uwielbiane. Ranking może pozytywnie wpłynąć na pracę w zespole, a nawet na motywację uczestnika e-szkolenia. Kto z nas nie chce być najlepszym? 

Powiązane posty: Jak uczą się ... Grywalizacja - czyli ... E-learning a m-learning

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .