Grywalizacja w e-learningu komercyjnym

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Grywalizacja w e-learningu komercyjnym
21lis

To już rzeczywistość i realny trend, który wspiera skuteczność e-szkoleń i zwiększa zaangażowanie uczestników.

Grywalizacja właśnie rozgościła się na dobre w korporacyjnym e-learningu. Trend ten, o którym głośno od kilku lat jest już powszechny w szkoleniach realizowanych przez korporacje i na rzecz korporacji przez dostawców zewnętrznych. Stosowany odpowiednio do potrzeb i możliwości znacząco zwiększa skuteczność szkoleń i zaangażowanie ich uczestników. Należy tylko pamiętać, aby nie trywializować grywalizacji i nie sprowadzać jej do prostego zbierania odznak, punktów czy publikowania list rankingowych. Rozwiązania i mechanizmy grywalizacyjne powinny być elementem większego programu, który w połączeniu np. z realizacją wskaźników biznesowych zwiększa wyniki lub zmienia postawy. Liczy się cel szkoleniowy i biznesowy, a grywalizacja jest środkiem do jego osiągnięcia.

Link do dalszej części tekstu

Operacyjnie grywalizacja w e-learningu realizowana jest na kilku poziomach m.in. szkoleń elektronicznych, platform edukacyjnych czy procesów szkoleniowych, również blended learning. Proste mechanizmy grywalizacyjne są realizowane w szkoleniach e-learningowych, kiedy użytkownik przechodząc przez poszczególne partie szkolenia – otrzymuje punkty za wykonywanie wszystkich poleceń i zapoznawanie się z materiałami dodatkowymi w e-szkoleniu. Im wyższy wynik tym lepiej. Bardziej skomplikowane algorytmy grywalizacji można uruchomić na platformach LMS czy portalach edukacyjnych, które zbierają informacje np. o wynikach czytelnictwa materiałów, ilości pisanych komentarzy, udzielanych rekomendacji treści. Punktowane może być właściwie wszystko, każda aktywność w systemie. Należy tylko pamiętać, że grywalizacja nie jest sama w sobie celem, a środkiem. Ciekawe zastosowanie mają mechanizmy gier w procesach szkoleniowych. Często uczestnicy przechodzą przez szkolenie e-learningowe, w którym zbierają punkty za poszczególne aktywności i zapoznawanie się z kolejnymi materiałami w szkoleniu. To pre-work do warsztatów stacjonarnych. Dzięki puli tak zebranych punktów uczestnicy wchodzą na szkolenie stacjonarne i mogą zdobyć kolejne punkty. Przykład właśnie tak zrealizowanej grywalizacji znajdziecie Państwo tutaj.

Innym przykładem grywalizacji jest zastosowanie jej mechanizmów w procesie rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy w centrum usług wspólnych. Można o tym przeczytać tutaj.

Mocnym argumentem przemawiającym za tym trendem jest wysoka skuteczność procesów wykorzystujących mechanizmy gry w procesie implementacji wiedzy i zmiany postaw.

Powiązane posty: Śniadanie z e-learning.pl - ... Co zrobić, by ... Krzywa zapominania w e-learningu

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .