21 stycznia 2019

Grywalizacja z sensem! O czym musisz pamiętać planując grywalizację?

Poznaj praktyczne wskazówki Autor: Iwona Wieczorek
grywalizacja

Grywalizacja – słowo wytrych, którym od kilku ładnych lat chętnie posługujemy się w kontekście angażowania w proces nauki. Dopiero teraz jednak zaczyna przyjmować realny kształt w edukacji online i jako trend nabiera wyraźnego rozpędu. I dobrze, bo używana adekwatnie do potrzeb i możliwości, faktycznie przynosi mierzalne rezultaty.

Grywalizować można właściwie wszystko. W których obszarach tego typu projekty mają najczestsze zastosowanie? Są to:

  • projekty zwiększania efektywności sprzedaży, gdzie podstawowym elementem jest generowanie wyników sprzedażowych czy praca na wskaźnikach sprzedażowych
  • projekty standaryzacji obsługi klienta – w których ważnym elementem jest prezentacja pożądanych zachowań i wspierających je procedur obsługi
  • projekty wprowadzające strategię lub wartości firmowe, kreujące przyjazny i angażujący wizerunek firmy jako potencjalnego lub obecnego pracodawcy
  • procesy rekrutacji (polecenia, rekomendacje) i selekcji (ocena kompetencji) pracowników
  • wsparcie procesu onboardingu, szczególnie w sieciach handlowych czy w organizacjach dysponujących rozporoszonymi lokalizacjami
  • wsparcie procesu rozwoju pracowników (projekty e-learningowe, blended, kafeteria edukacyjna)

Jak to wygląda w praktyce?

Grywalizacja w e-learningu realizowana jest zazwyczaj na kilku poziomach. Mechanizmy zaszywamy w szkoleniach elektronicznych, uruchamiamy je na platformach edukacyjnych; elementy grywalizacji nakładamy również na proces szkoleniowy – często w modelu blended. To ostatnie ujęcie buduje zaangażowanie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne – w działaniach biznesowych. Zgrywalizowanie procesu pozyskiwania leadów, wyników sprzedażowych w strukturze regionalnej czy w obszarze zwiększania standardów obsługi klienta to tylko niektóre przykłady.

Grywalizacja na poziomie szkoleń e-learningowych

Proste mechanizmy grywalizacyjne są realizowane w szkoleniach e-learningowych, kiedy użytkownik przechodząc przez poszczególne partie szkolenia – otrzymuje punkty, żetony, odznaki za dokładne wykonywanie wszystkich poleceń i zapoznawanie się z materiałami szkoleniowymi, również dodatkowymi. Oczywiście im wyższy uzyskuje wynik, tym lepiej. Taki typ grywalizacji, siłą rzeczy punktowej i prostej, bazuje na dosyć przewidywalnych mechanizmach, nie odnosi się do elementów rywalizacji z innymi uczestnikami szkolenia ponieważ wszystko odbywa się w obrębie samego kursu.

Działania grywalizacyjne na platformach szkoleniowych

Z kolei bazując na możliwościach platform szkoleniowych jesteśmy w stanie uruchomić bardziej skomplikowane mechanizmy grywalizacyjne. Zbierają one informacje np. o wynikach czytelnictwa materiałów, zrealizowanych szkoleiach e-learningowych, liczbie pisanych komentarzy, udzielanych i przeczytanych rekomendacji, czy realizacji zadań wdrożeniowych. Punktowane może być właściwie wszystko – również ukończenie szkoleń z wynikiem zaliczającym czy tworzenie zasobów, a więc aktywne budowanie treści. Wszystko zależy od wymagań i celów projektu. Tutaj istotnym elementem jest możliwość porównania uzyskanych przez siebie wyników z osiągnięciami innych osób, szkolących się w ramach tego samego projektu czy platformy. Głównym narzędziem tego typu grywalizacji są tabele rankingowe oparte na ilości zdobytych punktów, gdzie użytkownik może zobaczyć swój wynik na tle pozostałych członków grupy.

Grywalizacja w procesie blended learning

Grywalizacja zaczyna być już obecna w dłuższych procesach szkoleniowych, w tym również procesach blended. Może to wyglądać w następujący sposób: uczestnicy przechodzą przez szkolenie e-learningowe, w którym zbierają punkty za poszczególne aktywności i zapoznanie się z kolejnymi materiałami udostępnianymi w procesie. E-learning w tym przypadku jest często pre-workiem do warsztatów stacjonarnych, podsumowuje też treść syntezując prezentowaną wcześniej merytorykę i tworząc wstęp do warsztatu stacjonarnego. Dzięki puli zebranych w e-learningu punktów uczestnicy rozpoczynają udział w warsztatach, podczas których mogą zdobyć kolejne punkty. Jeżeli jest to osadzone w systemie posiadającym narzędzia grywalizacyjne (funkcjonalności przydzielania puli punktów, sumowania ich czy tabele rankingowe), wówczas istnieje możliwość takiego stymulowania aktywności, aby płynnie przeprowadzić uczestnika przez cały – czasem wieloelementowy – proces blended.

Grywalizacja w powiązaniu z osiąganiem wskaźników biznesowych

Według Instytutu Gallupa, aż 63% pracowników na świecie jest niezaangażowanych w swoją pracę, a 23% pracowników wręcz ją sabotuje. W tej sytuacji budowanie zaangażowania nabiera kluczowego znaczenia w kontekście wypracowywania przewagi biznesowej, a jednym z najbardziej skutecznych obecnie narzędzi jest właśnie grywalizacja.

Polecane

Treści, na które warto zwrócić uwagę