Historia e-learningu, czyli jak to kiedyś bywało

Autor: Aleksandra Kołodziejczak

Autor wpisu

Aleksandra Kołodziejczak

Administrator Platformy Moodle
Historia e-learningu, czyli jak to kiedyś bywało
25wrz

Czy wiesz, że e-learning, a szerzej – kształcenie zdalne – ma bardzo długą historię? Idea edukacji na odległość została zastosowana po raz pierwszy już 250 lat temu! I polegała przede wszystkim na wymianie materiałów dydaktycznych za pośrednictwem poczty tradycyjnej – pomiędzy instytucją uczącą a studentami (tzw. kształcenie korespondencyjne).

Poniżej – krótki zarys historyczny koncepcji nauczania zdalnego.

Rok 1728, 20 marca – początek nauczania zdalnego. W gazecie „The Boston Gazette” nauczyciel stenografii, Caleb Phillips, zamieścił ogłoszenie o możliwości odbycia korespondencyjnego kursu: „ktokolwiek w całym kraju pragnący uczyć się tej sztuki może, otrzymując kilka przesłanych lekcji tygodniowo, być tak znakomicie nauczony, jak mieszkańcy Bostonu”. Inicjatywa ta została przyjęta z entuzjazmem.

Rok 1776 – czyli niecałe 50 lat później – Uniwersytet Krakowski wprowadził do swojej oferty kursy korespondencyjne Kursy zawodowe dla rzemieślników. Była to pierwsza odsłona e-learningu na ziemiach polskich.

Rok 1779. W Warszawie zorganizowano korespondencyjne wykłady z fizyki dla osób spoza uczelni. Cieszyły się one sporym zainteresowaniem pomimo trudnej materii.

Rok 1840. Brytyjczyk Izaac Pitman zorganizował zdalny kurs, który polegał na przepisywaniu wybranych rozdziałów z Biblii. Swoje prace studenci wysyłali nauczycielowi do oceny. Pitman robił notatki na kartach z wykonanym zadaniem i je odsyłał. Dzisiaj byłyby to zadania wdrożeniowe na platformie oceniane przez tutora.

Rok 1856. Francuz Charles Toussaint i Niemiec Gustav Langenscheidt otworzyli w Berlinie korespondencyjną szkołę języków obcych na skalę europejską. Uczyli głownie języka angielskiego i niemieckiego i faktycznie wysyłali materiały po całej Europie.

Rok 1873. Anna Eliot Ticknor założyła w Bostonie tzw. Towarzystwo do Popierania Nauki w Domu, które pracowało w ramach sześciu wydziałów: Historii, Nauki, Sztuki, Literatury, Języka francuskiego i Języka niemieckiego. Nauczano w ten sposób 24 przedmiotów. Ticknor, nazywana „matką” szkolenia na odległość, opracowała metodę wymiany informacji pomiędzy nauczycielami i kursantami oraz kursantami między sobą.

Rok 1886. Na ziemiach Królestwa Polskiego powstał tzw. Uniwersytet Latający, który uznano za formę edukacji zdalnej ze względu na brak umiejscowienia w konkretnym ośrodku akademickim. Studia na nim trwały 5-6 lat i obejmowały: nauki społeczne, filologiczno-historyczne, pedagogikę i nauki matematyczno-przyrodnicze.

* * *

W latach 1858-1900 uniwersytety zaczęły masowo stosować edukację korespondencyjną.

Rok 1858. Uniwersytet w Londynie otworzył niestacjonarny program (External Programme), aby umożliwić zdobycie dyplomu osobom, które nie mogły studiować w modelu tradycyjnym.

Rok 1874. Wesleyan University w Illinois rozpoczął nauczanie na odległość, oferując zarówno studia licencjackie, jak i magisterskie.

Rok 1884. William Rainer Harper, nazywany ojcem edukacji zdalnej, otworzył szkołę The Hebrew Correspondence School, która oferowała czterdzieści płatnych korespondencyjnych lekcji. Kursanci odsyłali wykonane zadania, a potem otrzymywali je wraz z uwagami nauczyciela.

Ideę nauczania na odległość zaczęto wdrażać w coraz liczniejszych jednostkach naukowych na świecie. Kolejna uczelnia, University of Wisconsin, otrzymała prawo nadawania stopni naukowych na podstawie nauki korespondencyjnej. Kursy korespondencyjne zaczęły dotyczyć różnych tematów, np. górnictwa (The Colliery Engineer School of Mines w Wilkes-Barre, Pensylwania) czy rolnictwa (1900,Uniwersytet Winconsin). Przygotowywały do egzaminów na uczelnie wyższe (1894, Berlin,Rustinches Fern Lehrinstitut; 1894, Oxford, Diploma Coresspondence College). Idea nauczania na odległość przyjęła się również w Skandynawii (1898, szkoła Hansa S. Hermoda; Norsk Korrespondanseskole Ernsta G. Mortensena).

* * *

W wieku XX oczywiście nastąpił dynamiczny rozwój edukacji zdalnej. Pojawiły się przecież nowe narzędzia przekazujące wiedzę: radio, telewizja, komputer. Dzięki nim zmniejszyły się koszty nauczania, edukacja stała się bardziej dostępna i co ważne – skuteczna.

Rok 1910. W USA wprowadzono pierwsze kursy instruktażowe wykorzystujące technikę filmową.

W latach 20-tych w Stanach powstało radio edukacyjne oraz telewizja edukacyjna.

Rok 1945. Rozpoczęła działalność, zainicjowana przez Uniwersytet Stanu Iowa, „telewizja edukacyjna”.

Początek lat 50. W Australii uruchomiono „radiową szkołę” - School of the Air. Nauczyciel prowadził lekcje w studio, a uczniowie słuchali go przez radio - w swoich domach.

W latach 60 – na całym świecie – komputery stały się akademickim medium wiedzy.

Rok 1965. Na Uniwersytecie Illions powstała pierwsza w historii platforma e-learningowa – PLATO System, która była rozwijana do 2006 roku. W system ten były wbudowane takie funkcjonalności, jak skrzynka pocztowa oraz czat; zawierał także pewne elementy grywalizacji.

Lata 1966-1971. W polskiej telewizji emitowano program „Politechnika Telewizyjna”. Były to wykłady z matematyki i fizyki dla studentów studiów wieczorowych oraz kursy przygotowawcze dla kandydatów na uczelnie wyższe.

Lata 70. Szkoły korzystały z Telewizyjnego Technikum Rolniczego – wykłady emitowane były za pośrednictwem telewizji (produkcja TVP Szczecin), a egzaminy były organizowane stacjonarnie. Prace w ciągu roku były przesyłane do nauczycieli. Powstał również Nauczycielski Uniwersytet Radiowo-Telewizyjny(NURT), w którym uczestniczyło ponad 60 tys. Kursantów.

Lata 90. Nastąpił prawdziwy przełom na skalę światową! Internet umożliwił studentom interakcję i żywą komunikację z nauczycielem. Bariera związana z czasem i miejscem nauczania została przełamana.

 

Powiązane posty: Historia e-learningu, czyli ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .