Informacja zwrotna na platformie Moodle

Autor: Aleksandra Kołodziejczak

Autor wpisu

Aleksandra Kołodziejczak

Administrator Platformy Moodle
Informacja zwrotna na platformie Moodle
11mar

Platforma Moodle: aktywności służące do przekazywania informacji zwrotnej

Informacja zwrotna (feedback) to bardzo istotny element każdego procesu szkoleniowego, zarówno w sali wykładowej, jak i w przestrzeni internetowej. Informacja zwrotna pozwala na:

  • wzmocnienie poprawnych zachowań i wyborów uczestników,
  • zebranie informacji o oczekiwaniach uczestników odnośnie procesu edukacyjnego,
  • poznanie ich stosunku do szkolenia,
  • zapoznanie się z opinią czy propozycjami na temat konkretnego zagadnienia,
  • zrozumienie uczestników i dokonanie refleksji na temat swoich metod nauczania.

Feedback w e-learningu znacznie wzmacnia skuteczność nauki i ułatwia ewaluację szkoleń, umożliwiając ich korygowanie pod kątem merytorycznym i metodycznym.

Platforma Moodle udostępnia trzy rodzaje aktywności pozwalające na pozyskanie informacji zwrotnej.

  1. Ankieta – moduł przydatny w ocenianiu procesu uczenia się w środowisku e-learningowym. Trener może wykorzystać to narzędzie do zbierania od użytkowników opinii na temat tego, czy kurs pomógł im w zdobywaniu wiedzy oraz danych, które pomogą mu lepiej poznać swoją grupę i w przyszłości dopasować do niej najbardziej odpowiednie metody nauczania. Ta aktywność to źródło wiedzy o zmianach, jakie należy wprowadzić w kursie.

Dostępne są następujące szablony ankiet:

Zdarzenie krytyczne – to 5 otwartych pytań związanych z samooceną uczestnika w kontekście szkolenia oraz jakością współpracy. Zawartość tego szablonu wygląda następująco:

Myśląc o zdarzeniach, które miały miejsce podczas tych zajęć w ciągu ostatniego tygodnia, odpowiedz na poniższe pytania:

1         W którym momencie zajęć byłeś najbardziej zaangażowany w proces uczenia się?

2         W którym momencie zajęć byłeś najbardziej zdystansowany do procesu uczenia się?

3         Jakie działanie któregokolwiek z uczestników forów było dla Ciebie najbardziej utwierdzające i pomocne?

4         Jakie działanie któregokolwiek z uczestników forów było dla Ciebie najbardziej niezrozumiałe lub dezorientujące?

5         Które zdarzenie najbardziej cię zaskoczyło?

 Colles – ankieta, która zbiera informacje dotyczące:

  • znaczenia szkolenia,
  • myślenia refleksyjnego,
  • interaktywności kursu,
  • wsparcia ze strony prowadzącego,
  • wsparcia ze strony uczestników,
  • interpretacji treści.

Pytania są z góry określone i wymagają odpowiedzi według pięciostopniowej skali: „Prawie nigdy”, „Rzadko”, „Czasem”, „Często” „Prawie zawsze”. Ankieta typu COLLES dzieli się na następujące typy: rzeczywisty, rzeczywisty i preferowany, preferowany.

Rzeczywisty - każde z 24 stwierdzeń dotyczy rzeczywistych wrażeń uczestnika, jakie odniósł podczas szkolenia. Nie ma odpowiedzi "poprawnych" lub "niepoprawnych", najważniejsza jest jego opinia.

Przykład:

W tym module on-line...

 

  • Ucząc się, skupiam się na tym, co mnie interesuje

 

W tym module on-line...

  • Myślę krytycznie o moim sposobie uczenia się

Preferowane i rzeczywiste – każde z 24 stwierdzeń dotyczy porównania preferencji (oczekiwań) i rzeczywistych wrażeń uczestnika, jakie odniósł podczas szkolenia.

Preferowane – ma na celu pomóc zrozumieć trenerowi, co uczestnik docenia w procesie zdalnego uczenia się. Każde ze stwierdzeń dotyczy jego oczekiwań względem szkolenia.

ATTLS – określa stosunek użytkownika do myślenia i uczenia się. Zawiera 20 pytań, na które trzeba odpowiedzieć według pięciostopniowej skali: „Zupełnie się nie zgadzam”, „Częściowo się nie zgadzam”, „Nie mam zdania”, „Częściowo się zgadzam”, „Zupełnie się zgadzam”. Przykłady:

Oceniając czyjąś wypowiedź, koncentruję się na jakości argumentu, a nie na osobie wypowiadającego.  

Lubię grać rolę "adwokata diabła", przedstawiając argumenty przeciwne tym, które wypowiada ktoś inny.  

Lubię wiedzieć "skąd przychodzą" inni i jakie doświadczenia przyczyniły się do tego, co czują.

Opinia zwrotna – pozwala na stworzenie spersonalizowanej ankiety z własnymi pytaniami. Ten moduł pozwala na anonimowe przeprowadzenie ankiety, wgląd w odpowiedzi, automatyczną analizę. Mamy do wyboru następujące rodzaje pytań ankietowych:

  • dłuższa odpowiedź tekstowa
  • krótka odpowiedz tekstowa
  • odpowiedź numeryczna
  • wybór wielokrotny
  • wybór wielokrotny (ze skalą liczbową)

Głosowanie – trener zadaje pytanie i oferuje szereg możliwych odpowiedzi do wyboru. Moduł ten można wykorzystać np. w celu rezerwacji terminów (można zaproponować kilka terminów) lub w celu uzyskania czyjejś zgody na prowadzenie badań (zaznaczenie odpowiedzi tak/nie). W konfiguracji można ograniczyć liczbę głosów, można również ustawić głosowanie anonimowe. Głosowanie można zastosować jako prostą ankietę do zadania pojedynczego pytania.

Powiązane posty: Jak zaangażować odbiorców ... Audio w szkoleniach e-learningowych Czy wideo szkoleniowe ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .