Interaktywności w szkoleniach wideo

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Interaktywności w szkoleniach wideo
18mar

Szkolenia wideo to już nie nowość, to nowa normalność. Świetnie sprawdzają się w większości projektów rozwojowych, nie ma właściwie tematu, który nie nadawałby się do wideo. Coraz więcej też organizacji traktuje tą formę przekazu jako obowiązkową. Coraz więcej też projektów jest realizowanych w formule interaktywnego wideo learningu, gdzie poziom zaangażowania odbiorcy jest zdecydowanie wyższy niż przy biernym oglądaniu filmu. Bo interaktywny wideo learning zmusza do działania!

Interakcja wymusza działanie

Interakcja w szkoleniach wideo spełnia kilka bardzo ważnych funkcji. Oczywiście angażuje użytkowników, wskazuje na punkty decyzyjne w szkoleniu, zmusza do podjęcia decyzji, ponieważ bez wykonania działań odbiorca szkolenia nie po prostu ruszy dalej. Dzieląc szkolenie na ścieżki decyzyjne i dając odbiorcy możliwość wyboru jednej z nich możemy w plastyczny sposób pokazać tą samą sytuację szkoleniową (negocjacje, obsługę klienta, wykonanie procedury w systemie) w kilku odsłonach oraz pokazać konsekwencje podejmowanych akcji. To ma dużą wartość uczącą, szczególnie, jeżeli poruszamy się w obszarze umiejętności miękkich a scenariusz szkolenia jest ciekawy i adekwatny do realiów funkcjonowania firmy.

Atomizacja szkolenia

Interakcje w szkoleniach wideo (punkty decyzyjne, quizy, hot spoty) to także świetny sposób na zatomizowanie zbyt długich treści. Szkolenie wideo nie może być zbyt długie, raczej nie dłuższe niż 2-2,5 minuty. Zazwyczaj po tym czasie zaczynamy tracić koncentrację i po prostu wyłączamy się. Jest, rzecz jasna, wiele czynników, które mają na to wpływ: jakość realizacji materiału, prezentowana tematyka, sposób i jakość montażu, poziom znajomości tematu po stronie odbiorcy etc. Wynika to m.in. z naszych – zmieniających się – nawyków szkoleniowych, możliwości skupienia się na jednym elemencie, problemów z absorbcją otaczającego nas szumu informacyjnego czy okoliczności (warunków), w których wideo uruchamiamy. W przypadku dłuższych materiałów musimy atomizować przekaz, dzieląc film na mniejsze części lub wstawiając elementy interaktywne (przyciski, punkty decyzyjne, hot spoty, elementy quizowe etc).

Aktywny odbiór treści

Film ze swej natury jest odbierany przez widza / odbiorcę w sposób bierny. Najczęściej z pozycji widza nie mamy wpływu ani na przebieg, ani na tempo prezentowanych zdarzeń. Będąc w sytuacji szkoleniowej może to negatywnie wpływać na poziom zaangażowania i skuteczność przekazu. Dlatego warto wplatać w szkoleniowe wideo właśnie elementy interaktywne. Z jednej strony dzielą materiał na mniejsze, łatwiej przyswajalne części, z drugiej silnie angażują, szczególnie jeżeli szkolenie opiera się na scenariuszu rozgałęzionym, a punkt decyzyjny prowadzi nas wybraną ścieżką w nieznane.

Wideo learning jest świetnym rozwiązaniem z kilku powodów: angażuje i skupia uwagę, gwarantuje wielozmysłowość procesu uczenia się, gwarantuje niski poziom stresu poznawczego odbiorcy. Jest wygodną i dostępną formuła. Wideo, które angażuje, zachęca do działania, które odnosi się do otaczającej nas rzeczywistości zawodowej i pokazuje zastosowanie nowej wiedzy właśnie w znanych nam realiach to panaceum na nasze rozkojarzenie i problemy ze skupieniem uwagi. To po prostu świetny sposób na naukę!

Powiązane posty: Interaktywności w szkoleniach wideo Jak tworzyć e-szkolenia ... Jak tworzyć teksty ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .