Jak faktycznie wdrożyć e-learning w firmie i co to oznacza?

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Jak faktycznie wdrożyć e-learning w firmie i co to oznacza?
14maj

Spotykając się z klientami, bardzo często rozmawiam o wdrożeniu e-learningu. Niejednokrotnie klienci są zdziwieni, że pomimo wdrożenia e-learningu już x miesięcy czy lat temu, metoda ta wcale nie jest popularna i de facto nie przyjęła się w organizacji. Zaczynam więc dopytywać, jak przebiegało wdrożenie, jakie były jego założenia, a jakie przyjęte wskaźniki, nie zawsze jednak uzyskuję wyczerpujące odpowiedzi na tak stawiane pytania. Podsumowując często spotykam się z sytuacją, w której wdrożenie platformy jest rozumiane jako wdrożenie e-learningu. A przecież nic bardziej mylnego!

Zanim więc porwiemy się na wybór najlepszej i najbardziej wybajerzonej platformy do zarządzania szkoleniami e-learningowymi dostępnej na rynku (pytanie czy faktycznie te wszystkie bajery przydadzą nam się do czegokolwiek, pewnie nie) powinniśmy się poważnie zastanowić nad kilkoma fundamentalnymi zagadnieniami. Bez podobnej analizy już na starcie jesteśmy na straconej pozycji, ponieważ wdrożenie e-learningu to proces i to wcale nie najłatwiejszy.

Czy wiemy dokładnie co jest celem wdrożenia e-learningu w firmie, dla której pracujemy. Jakie przewidujemy scenariusze użycia e-learningu? Jaki problem powinien nam e-learning załatwić? Czy mamy świadomość, że jest to zmiana i w związku z tym musimy się liczyć z pojawieniem się wszystkich jej symptomów, łącznie z oporem po stronie jej odbiorców? Czy znamy oczekiwania tzw. interesariuszy, a raczej ich różnych grup? Czego po wdrożeniu oczekuje zarząd? Jak e-learning wpisuje się w strategię firmy? Czego oczekują menedżerowe różnych szczebli? Czego finalni jego odbiorcy? Czy na pewno wiemy, do kogo będą adresowane szkolenia e-learningowe? Czy mamy precyzyjnie zdiagnozowaną tzw personę szkoleniową, czy znamy jej charakterystykę łącznie z przyzwyczajeniami i nawykami (więcej o personie w artykule Komu szkolenie, komu). Jaki mamy pomysł na przekonanie ludzi do korzystania z e-learningu, czyli krótko mówiąc jak chcemy ich zachęcić i zmotywować do korzystania z zasobów i - jakby nie było - zmiany nawyków edukacyjnych?

Kolejna sprawa związana jakby nie było z wprowadzaniem zmiany: czy mamy zdiagnozowane bariery wdrożenia? Czy wiemy, na jakie problemy możemy się natknąć podczas procesu? Technologiczne, ludzkie, korporacyjne? I czy wiemy, jak je rozwiązać? Więcej na ten temat znajdziecie w artykule: Bariery wejścia utrudniające wdrożenie procesów e-learningowych.

Kolejna kwestia: czy założenia strategiczne wdrożenia e-learningu jesteśmy w stanie przełożyć na działania operacyjne? Czy jesteśmy pewni docelowego modelu funkcjonowania e-learningu w firmie? Kto będzie odpowiedzialny za ten obszar W końcu, jakie wskaźniki powiedzą nam, że wdrożenia toczy się zgodnie przewidywaniami i że na zakończeniu tego etapu możemy odtrąbić sukces?

Dużo pytań, dużo myślenia, spotkań w zespołach roboczych, weryfikacji opcji dostępnych na rynku i podglądania już funkcjonujących rozwiązań. Pasjonujący etap dochodzenia do rozwiązania i układania rozsypanych, różnokolorowych puzzli w sensowną całość. W tym wszystkim wdrożenie systemu informatycznego, jakim jest platforma LMS to wyłącznie element, narzędzie technologiczne, które ma wspierać procesy biznesowe. Kluczowe jest poprawne zdiagnozowanie celu wdrożenia metody, odbiorców i ich potrzeb.

 

Powiązane posty: Jak faktycznie wdrożyć ... Śniadanie z e-learning.pl – ... Raport LinkedIn Workplace ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .