Jak konstruować informację zwrotną w szkoleniach e-learningowych?

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Jak konstruować informację zwrotną w szkoleniach e-learningowych?
08sie

Szkolenie e-learningowe jest – jak pewnie wszyscy wiemy - wymagającą formułą kształcenia. W odróżnieniu od tradycyjnego szkolenia na sali, gdzie prym wiedzie trener, w e-learningu zdecydowanie kluczowa jest aktywność i zaangażowanie odbiorcy szkolenia, a wpływ trenera czy autora treści jest właściwie ograniczony do przekazu merytorycznego. Odbiorca szkolenia potrzebuje ciągłej stymulacji, która pozwoliłaby na utrzymanie wysokiego poziomu uwagi i zaangażowania, by skupić się na treściach i z sukcesem zakończyć szkolenie.

Jednym z podstawowych narzędzi, które budują zaangażowanie jest informacja zwrotna.

Jak ją konstruować, by była czytelna i skutecznie spełniała swoją rolę:

  • informacja zwrotna powinna być wyczerpująca. Nie może ograniczać się do krótkiego komunikatu: poprawne / niepoprawne lub dobra odpowiedź / zła odpowiedź. Prawidłowo skonstruowana informacja zwrotna powinna w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na pytanie dlaczego udzielona odpowiedź jest poprawna lub niepoprawna. Im bardziej ten komunikat odnosi się do wcześniej prezentowanych treści merytorycznych, tym lepiej.
  • najlepiej, jeżeli jest rozlokowana w całym szkoleniu, a nie skumulowana w jednym miejscu. Po kilku ekranach merytorycznych (2-4) warto jest opublikować jeden lub dwa krótkie quizy właśnie z mechanizmem feedback’u. Taki sposób publikacji daje odbiorcy szkolenia poczucie kontroli nad tempem pracy i własnymi postępami.
  • komunikat powinien być klarowny, prosty i bezpośredni. Zamiast informacji Poprawnie. To była właściwa odpowiedź, ponieważ…, lepiej jest napisać: Świetna robota! Masz rację! Dobrze rozpoznałeś motywację Klienta, ponieważ….
  • pokazuje konsekwencje źle podjętych decyzji (kontekst biznesowy). Tego rodzaju informacje zwrotne są skuteczne, ponieważ pokazują zastosowanie wiedzy w realnych sytuacjach biznesowych, a przecież chodzi o skuteczność szkolenia.
  • mechanizm ćwiczeniowy umożliwia powtórzenie quizu w przypadku udzielenia nieprawidłowej odpowiedzi.

Upewnienie się, że odbiorcy szkolenia wiedzą, dlaczego ich odpowiedzi były poprawne lub błędne oraz umożliwienie zobaczenia prawdziwych, kontekstowych konsekwencji ich wyborów, pozytywnie wpływają nie tylko na stopień zrozumienia i absorbcji treści, ale także na poziom motywacji i zaangażowania odbiorcy.

Powiązane posty: Jak konstruować informację ... Scenariusz szkolenia e-learningowego ... Porównanie kosztów szkoleń ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .