Jak uniknąć fabularnej sztampy w e-learningu, czyli czy scenki w szkoleniach naprawdę muszą być takie same?

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Jak uniknąć fabularnej sztampy w e-learningu, czyli czy scenki w szkoleniach naprawdę muszą być takie same?
23wrz

Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie sprawdza się storytelling - z jednej strony pozwala na zwiększenie poziomu zaangażowania, z drugiej zwiększa ilość zapamiętywanych informacji i trwałość tej wiedzy. Pod warunkiem, że opowiadana historia jest odpowiednia.

Co to znaczy dobre szkolenie e-learningowe? To takie, które jest blisko rzeczywistości, a daleko od fikcji. Ideą szkoleń jest jak najbliższe odtworzenie sytuacji z życia zawodowego. Materiały poddawane analizie w e-learningu to przypadki, z którymi możemy spotkać się na co dzień. Dobre szkolenie to też takie, które uczy praktycznych umiejętności. Nie chodzi o to, by opowiedzieć, jak się jeździ na rowerze, ale o to by na niego wsiąść i pojechać.

Dobre szkolenie to dobrze zaprojektowana historia, która łączy nowe informacje z wcześniej zdobytą wiedzą i doświadczeniami. Nasz mózg rozpoznaje znajome elementy opowieści, łączy je z naszymi doświadczeniami i nadaje całości sens. To jeden z podstawowych postulatów motywacji dorosłych, ponieważ nową wiedzę odnosimy do tej, którą już mamy. Dlatego też często w e-learningu wykorzystuje się prosty schemat fabularny, bazujący na naszych doświadczeniach zawodowych. Standardowy przepis na story w szkoleniu e-learningowym jest prosty: osadź szkolenie w realiach firmy, dla której tworzysz scenariusz, uczyń bohaterami pracowników, których problem dotyczy, a historię skoncentruj wokół pokonywania rożnych przeciwności i osiąganiu celu.

Tak skonstruowana fabuła ma jedną wadę, łatwo w niej o sztampowe rozwiązania, jest wówczas przewidywalna i wtórna. To z kolei powoduje, że nie zaangażuje ludzi i ich nie zaciekawi. Szkolenie w efekcie jest jednym z dziesiątków podobnych, a odbiorca nie zapamiętuje z niego wiele. A przecież fabularyzacja – dobrze poprowadzona – nawet w ramach ogranych schematów – może być jednym z najbardziej skutecznych mechanizmów budujących zaangażowanie odbiorców.

Powiązane posty: WWW motywacja - ... Czy wideo szkoleniowe ... Jak uniknąć fabularnej ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .