Kiedy microlearning nie jest dobrym rozwiązaniem?

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Kiedy microlearning nie jest dobrym rozwiązaniem?
06wrz

Mimo uzasadnionego zainteresowania microlearningiem, czasem nie jest on optymalnym rozwiązaniem. O czym warto pamiętać planując jego wykorzystanie? Poniżej kilka wskazówek:

  • Bierze pod uwagę przekonania potencjalnych użytkowników (odbiorców). Spora część z nich (starsze pokolenia) traktuje microlearning jako niezrozumiałą fanaberię miłośników elektronicznych giftów, a nie poważną i skuteczną metodę szkoleniową. Sprawdź to, a jeżeli potwierdzisz występowanie tego problemu, zaopiekuj się tematem od strony komunikacyjnej.
  • Microlearning nie nadaje się do nauki bardziej skomplikowanych treści czy rozbudowanych tematów. Czy wyobrażasz sobie szkolenie z obsługi zaawansowanego systemu księgowego czy obsługi pieca hutniczego w postaci dwuminutowych pigułek?
  • Pamiętaj o obowiązkowej, raczej bardziej niż mniej szczegółowej klasyfikacji i tagowaniu kontentu oraz tworzeniu repozytoriów wiedzy. To koszty, które trzeba przewidzieć na etapie planowania budowy biblioteki elementów microlearningowych. Źle opisany kontent nie będzie wykorzystywany w takim stopniu, jak pierwotnie planowaliśmy.
  • Microlearning jest metodycznie wymagającym formatem kształcenia, stawia duże wymagania przed scenarzystami, którzy budują przekaz. Musisz pamiętać o odpowiedzi na pytania: jak sensownie podzielić treść na małe samodzielne porcje merytoryki, jak uprościć przekaz i umieścić na ekranie wszystkie niezbędne informacje obok interakcji. Jak zastosować wielowarstwowość treści? Pytań i wyzwać całkiem sporo, jak na małe szkolonko. ????
  • Wymaga dużego skupienia i uważności od użytkownika, ponieważ z założenia jest formatem wykorzystywanym w tzw. szczelinach czasowych, często na ekranie urządzenia mobilnego, kiedy mamy dosłownie kilka minut na naukę. Ilość tzw. przeszkadzaczy potrafi skutecznie utrudnić zrozumienie treści (szum wokół, przychodzące sms-y, maile etc).
  • Trzeba pamiętać, że microlearning jest raczej drogi w realizacji, chyba, że raz przygotowane zasoby są wielokrotnie wykorzystywane w różnych procesach rozwojowych.
  • Microlearning łatwo ulega rozdrobnieniu, wymaga budowania tzw. sieci wiedzy. Ciężko jest osiągnąć cel szkoleniowy, kiedy mamy do dyspozycji niewielką bibliotekę elementów microlearningowych (2,3, 5 sztuk). Zdecydowanie większy sens ma budowanie całej biblioteki microlearningów z obszaru tematycznego, który nas interesuje, tak aby użytkownik miał wybór co najmniej kilku lub kilkunastu punktowych zagadnień.
  • Microlearning może być częścią większej strategii e-szkoleń, ale nie powinien być podstawową metodą szkoleniową. To doskonałe narzędzie uzupełniające duże projekty szkoleniowe, stanowiące element biblioteki wiedzy.

 

 

 

Powiązane posty: Kiedy microlearning nie ... Jak nasze przyzwyczajenia ... Mechanizmy angażujące a motywacja ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .