Koszty wdrożenia e-learningu w firmie

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Koszty wdrożenia e-learningu w firmie
10cze

Każdy kto stoi przed zadaniem wdrożenia e-learningu w organizacji zada sobie w pewnym momencie pytanie o koszty tego procesu. A potrafią one być niebagatelne. Rozpiętość budżetów bywa ogromna. Proste rozwiązanie e-learningowe można wydzierżawić już od kilku tysięcy złotych w skali roku. Zakup komercyjnej platformy z biblioteką kursów dochodzi nawet do kilkuset tysięcy złotych.

Wszystko oczywiście zależy od skali przedsięwzięcia, celów wdrożenia, potrzeb i wielkości organizacji. Nie da się oszacować prawidłowo kosztów e-learningu bez przeprowadzenia drobiazgowej analizy wdrożeniowej, ponieważ tylko skrupulatnie przygotowany plan wdrożenia odpowiada na szereg pytań mających swoje konsekwencje budżetowe. Jakie mamy problemy i bariery biznesowe i jak na nie odpowiadamy, jaki model wdrożenia planujemy, jakimi zasobami powinniśmy w związku z tym dysponować etc.

Upraszczając można podzielić na koszty wdrożenia na pośrednie i bezpośrednie. Przy ich planowaniu warto zadać sobie kilka pytań:

Koszty bezpośrednie wdrożenia e-learningu:

  • Z jakiego budżetu asygnowane są pieniądze, kto fizycznie płaci za wdrożenie? Kto jest sponsorem?
  • Jakie są oczekiwania sponsora – finansowe i biznesowe?
  • Czy na pewno wiemy, ile kosztuje e-learning? Jakie są koszty zakupów zewnętrznych (produkty, usługi, szkolenia zespołu), a jakie koszty rekrutacji zespołu wewnętrznego?
  • Czy jesteśmy w stanie przygotować symulację struktury kosztów w poszczególnych składowych wdrożenia? Wymaga to chociażby weryfikacji stawek rynkowych i znajomości kosztów procesów produkcji zasobów.
  • Jaki planujemy rozwój e-learningu w perspektywie kolejnych 2-3 lat? Technologia się starzeje, a oczekiwania odbiorców zmieniają.

Koszty pośrednie, czyli nie generujące bezpośrednich kosztów zewnętrznych, wykorzystujące zasoby wewnętrzne organizacji:

  • Jaki będzie koszt pracy zespołu wdrożeniowego, a ile będzie kosztowało funkcjonowanie zespołu e-learningu?
  • Jaki będzie koszt dostarczania merytoryki (wsadu), chociażby w postaci zaangażowania ekspertów merytorycznych odpowiedzialnych np. za produkty?
  • Ile będzie nasz kosztowała obsługa IT (infrastruktura, wsparcie, rozwój w perspektywie 2-3 lat)?
  • Jaki będzie koszt zaangażowania innych działów biznesowych (np. działań marketingowych)?

Warto też pamiętać o margines błędu i dodać 10-15% do całości budżetu.

Powiązane posty: Czy wideo szkoleniowe ... Koszty wdrożenia e-learningu ... Wdrożenie e-learningu – ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .