Mechanizmy angażujące a motywacja użytkowników szkoleń e-learningowych

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Mechanizmy angażujące a motywacja użytkowników szkoleń e-learningowych
08mar

Ważnym elementem, który ma wpływ na poziom motywacji i odbiór szkoleń e-learningowych są zastosowane w nich mechanizmy angażujące. Implementowane adekwatnie do potrzeb, odpowiednie do charakterystyki tzw. persony (więcej na ten temat tutaj) potrafią znacząco zwiększyć ukańczalność szkoleń. Najczęściej wykorzystywane to:

  • grywalizacja, zaplanowana w sposób przemyślany, powinna być wdrażana z rozmysłem. Wystrzegajmy się prostych mechanizmów punktowych i pójścia na łatwiznę ponieważ przekupstwo na dłuższą metę nie działa – w człowieku budzi się łowca nagród, a nie poszukiwacz wiedzy. Nie taki jest przecież cel. Grywalizacja powinna być stosowana raczej jako element wspierający, bo często oddziałuje na motywację zewnętrzną. Dodatkowo powinna być ona dynamiczna, sztampowo prowadzona szybko się nudzi.
  • fabularyzacja – ciekawa, nietrywialna fabuła osadzona w realiach, z którymi pracownicy mają do czynienia na co dzień. Realistyczna, powinna pokazywać zastosowanie wiedzy w sytuacjach realnego biznesu. Zbyt wydumana może wywołać efekt komiczny, a momentami wręcz żałosny (żaden krab na dnie oceanu nie przekona ludzi do kupna konta bankowego).
  • atomizacja treści / microlearning, czyli podział na mniejsze moduły, w odpowiedzi na coraz większy szum informacyjny, który nas otacza, problem z multitaskingiem i notorycznym brakiem czasu. To świetny, ale bardzo wymagający model, rewelacyjnie sprawdza się w punktowych zagadnieniach, szczególnie jeżeli uwzględnia warunki, w których użytkownicy korzystają z zasobów. Kwintesencja e-learningu: just enought, just in time, just for me.
  • personalizacja – m.in. mechanizm pretestów, które pozwalają na sprawdzenie wiedzy użytkownika na wejściu do szkolenia, czego efektem jest wygenerowanie spersonalizowanej ścieżki i dostęp wyłącznie do treści, których użytkownik nie zna. Taki mechanizm działa angażująco i oszczędza czas spędzony w szkoleniu. Inny mechanizm personalizacji to powiązanie wyboru awatara szkoleniowego np. z charakterystyką stanowiska w organizacji.

Wybierając mechanizmy angażujące nie należy przesadzać, w e-learningu często mniej znaczy więcej. Zbyt wiele mechanizmów umieszczonych w szkoleniu daje efekt odwrotny do zamierzonego. Dlatego warto zastanowić się, które z nich będą sensownie wspierały cel szkoleniowy. To pytanie stanowiące dobry punkt wyjścia do dokonania właściwego wyboru.

Powiązane posty: Jak faktycznie wdrożyć ... Śniadanie z e-learning.pl – ... Raport LinkedIn Workplace ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .