Model Kirkpatricka w e-learningu – poziom 4

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Model Kirkpatricka w e-learningu – poziom 4
30paź

Czwarty poziom w modelu Kirkpatricka to mierzenie wpływu szkolenia na osiągane wyniki biznesowe firmy. Pytanie o wpływ szkolenia na wyniki zadaje sobie każdy menedżer patrzący całościowo na biznes.

Ocena szkolenia na czwartym poziomie jest ona kompletnie nie wiarygodna bez uwzględnienia czynników niezależnych od szkolenia: dynamiki otoczenia biznesowego, sytuacji firmy na rynku, poziomu zaangażowania odbiorców w wykonywane zadania, bezpośredniego wpływu menedżerów na proces edukacyjny, nie tylko na etapie szkolenia, ale także wdrożenia, sytuacji firmy, złożoności oferty etc.

Oprócz pytań dotyczących kontekstu biznesowego, konieczne są pytania dotyczące celu szkolenia i jego powiązania z interesującym nas wskaźnikiem biznesowym. Na co dokładnie ma wpłynąć szkolenie: czy ma np. obniżyć koszty jakiegoś procesu? Spowodować mniejszą ilość zużytych materiałów do produkcji, skrócić czas realizacji projektów, a więc obniżyć koszty ich realizacji? Być może wskaźnikiem biznesowym będzie zmniejszenie poziomu rotacji nowozatrudnionych pracowników, co wpływa na obniżenie kosztów procesu rekrutacyjnego. Oszczędza też czas potrzebny na zrekrutowanie potrzebnych pracowników. A może zwiększenie sprzedaży produktów nowo wprowadzanych itd.

Ważnym parametrem pomiaru jest też czas, w jakim go realizujemy. Jest on uzależniony od wielu czynników, często mocno skorelowanych z biznesem. W przypadku niektórych wskaźników weryfikację można zaplanować już po kilku miesiącach (3-4). W przypadku bardziej skomplikowanych procesów, kiedy zmiana jest znacząca i dotyczy chociażby postaw, może minąć od pół roku nawet do 12 miesięcy, by wyniki były miarodajne. Wszystko zależy od tego na jaki obszar biznesu szkolenie ma mieć wpływ.

Przeprowadzenie oceny szkoleń e-learningowych w oparciu o poziom 1 i 2 modelu Kirkpatricka jest stosunkowo proste. Natomiast w przypadku poziomu 3 i 4 niemożliwa jest ocena szkoleń bez uwzględniania czynników niezależnych od kursów. Zaczynamy tutaj funkcjonować w obszarze wieloelementowej ewaluacji, która wykracza zdecydowanie poza obszar czynników związanych z e-learningiem.

 

Powiązane posty: Właściwa odpowiedź na oczekiwania. ... Model Kirkpatricka w e-learningu ... E-learning a szkolenia stacjonarne

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .