Narzędzia komunikacji na platformie Moodle

Autor: Aleksandra Kołodziejczak

Autor wpisu

Aleksandra Kołodziejczak

Administrator Platformy Moodle
Narzędzia komunikacji na platformie Moodle
04mar

Często spotykanym zarzutem, kierowanym w stronę e-learningu jest to, iż – w odróżnieniu od zajęć w sali wykładowej – nie daje on możliwości sprawnej i żywej komunikacji między uczestnikami. Nie jest to prawda. Korzystanie z nowych technologii z powodzeniem wspiera rozwój kompetencji społecznych a stale rozwijająca się platforma Moodle jest narzędziem, które doskonale kształtuje umiejętności działania w zespole, uczy kreatywnego i krytycznego myślenia, a także analizy pracy swojej i innych uczestników. Wspiera komunikację w projektach pakietem narzędzi online. Oto one:

Narzędzie Wiki – przeznaczone do opracowywania konkretnych zadań/tematów w grupie (grupowe Wiki). Mechanizm tego modułu został oparty o koncepcję działania popularnej na całym świecie Wikipedii: z pierwszej – głównej – strony Wiki na platformie przechodzi się do kolejnych pojęć – podstron, które tworzy się w edytorze. Wiki umożliwia:

  • grupowe dodawanie oraz edytowanie treści,
  • budowanie bazy wiedzy, gromadzenie notatek,
  • dokumentowanie pracy własnej i innych: można zajrzeć do historii zmian i zobaczyć, kto i jakie zmiany wprowadził na poszczególnych stronach,
  • komentowanie dowolnych wpisów innych uczestników,
  • wymianę opinii oraz przeprowadzenie burzy mózgów,
  • wymianę informacji i materiałów edukacyjnych między uczestnikami.

Narzędzie Warsztat – aktywność pomocna przy przeprowadzeniu projektów i zajęć w grupie; pozwalająca na interakcje między uczestnikami. Trener formułuje temat zadania, daje instrukcje do jego wykonania (np. czas, w jakim ma zostać wykonane czy wskazówki merytoryczne) i prezentuje kryteria oceny (do wyboru są różne metody oceniania). Uczestnicy warsztatu przygotowują swoje propozycje, podążając za instrukcją, a następnie wzajemnie oceniają swoje prace. W warsztacie kluczowe jest ocenianie, ponieważ użytkownik, wykonując tę aktywność, uczy się oceniać.

Użytkownik otrzymuje dwie oceny:

  • ocenę za złożoną pracę,
  • ocenę za jakość recenzowania prac innych.

Moduł warsztatu składa się z 5 faz:

  1. Faza konfiguracji – przygotowanie warsztatu.
  2. Faza składania prac – użytkownik wysyła swoją pracę do oceny, a trener rozdziela nadesłane prace pośród użytkowników biorących udział w warsztacie.
  3. Faza recenzowania – ocenianie nadesłanych zadań.
  4. Faza ewaluacji ocen.
  5. Zamknięty – umożliwiony zostaje dostęp do swojej pracy, ocen i komentarzy.

 Narzędzie Słownik pojęć – wykorzystywane jest często do pracy grupowej, która dodatkowo może podlegać ocenie. Słownik służy do publikowania definicji i pojęć, pozwala gromadzić i opracowywać informacje dotyczące określonej przez trenera tematyki. Słownik można wykorzystać na przykład do zbudowania katalogu wyrazów albo bazy pytań (FAQ). W trakcie tworzenia słownika należy zadecydować, czy pojęcia wprowadzane przez użytkowników będą automatycznie dodawane do słownika, czy też będą wymagały zatwierdzenia przez trenera.

Narzędzie Czat – ta aktywność zapewnia synchroniczną komunikację miedzy użytkownikami. Trener może ustalić konkretny termin spotkania na czacie, podczas którego zostanie omówiony jakiś temat. Może także zdefiniować częstotliwość odbywania takich rozmów, np. co tydzień o tej samej godzinie (terminy pojawiają się w blokach: KalendarzNadchodzące wydarzenia). Możliwość spotkania na czacie nie jest jednak ograniczona do tych terminów. Rozmowa może się odbyć spontanicznie, jeżeli na kurs zapisanych jest wielu użytkowników.

Narzędzie Forum – służy do wymiany informacji w dowolnym czasie. Dobrze prowadzone forum może stymulować przemyślane dyskusje, angażować uczestników, zachęcać do wyrażania swojego punktu widzenia. Warto je moderować, bez odpowiedniego wsparcia aktywności na forum może być niezadowalająca. W ramach forum możemy korzystać z:

  • pojedynczej prostej dyskusji – wymiany opinii na jeden temat,
  • forum standardowego do użytku ogólnego, gdzie każdy może rozpocząć dyskusję lub założyć nowy wątek, każdy może przesłać jeden temat do dyskusji, ale wszyscy mogą odpowiadać,
  • forum pytań i odpowiedzi, gdzie użytkownik zadaje pytanie a użytkownicy nie zobaczą odpowiedzi innych dopóki nie opublikują własnej odpowiedzi (ta opcja zapobiega kopiowaniu),
  • standardowego forum wyświetlanego w układzie bloga – forum otwartego, każdy może założyć nowy temat i gdzie tematy wyświetlają się jeden pod drugim.

Jest wiele możliwości oceniania wpisów. Trener może układać posty, przenosić je do innych dyskusji, może wymusić subskrypcję itp.

Podsumowując: takie moduły aktywności, jak: Wiki, Warsztaty, Słownik pojęć, Czat, Forum, pozwalają na aktywizację uczestników szkoleń i mogą pozytywnie wpłynąć na komunikację między nimi (a także na linii trener – uczestnik).

Warto podkreślić, iż programiści na całym świecie bezustannie rozbudowują platformę Moodle i dążą do przełamywania ograniczeń, na jakie można napotkać się w procesie nauki zdalnej. Już teraz istnieje możliwość dodania do systemu wtyczki – modułu videokonferencji (np. Clickmeeting), pozwalającego na korzystanie z tzw. pokojów konferencyjnych, w których można się spotykać „na żywo”, słysząc się i widząc jednocześnie. A to już w naszym zdigitalizowanym świecie idealna alternatywa dla szkoleń stacjonarnych.

 

 

Powiązane posty: Jak zaangażować odbiorców ... Audio w szkoleniach e-learningowych Czy wideo szkoleniowe ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .