Proces projektowania szkoleń

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Proces projektowania szkoleń
08kwi

Zaprojektowanie dobrego szkolenia blended learning wymaga od osoby projektującej wiedzy i umiejętności, które można opisać jako rolę projektanta procesu blended learning. Składają się na nią takie elementy jak: rozumienie potrzeb organizacji i umiejętność formułowania celów edukacyjnych, wiedza na temat metodologii uczenia się i znajomość zastosowań konkretnych metod szkoleniowych. Dodatkowo – ponieważ mamy do czynienia z metodą blended learning niezbędna jest również znajomość form e-learningowych, co sprawia, że projektant procesów blended learning jest interdyscyplinarnym specjalistą, doskonale zorientowanym zarówno w formach tradycyjnych, jak i rozwiązaniach online.

Projektant projektuje proces blended learningowy przed jego dostarczeniem. Potrafi zdefiniować cele szkolenia adekwatnie do potrzeb uczestników i dobrać narzędzia edukacyjne (między innymi formy e-learningowe) odpowiednio do realizacji tych celów. Potrafi zbudować spójny i atrakcyjny program szkolenia pomimo zastosowania różnorodnych form przekazu treści.

Dostosowuje program szkolenia do potrzeb uczestników:

  • zapoznaje się z potrzebami szkoleniowymi grupy i poszczególnych uczestników,
  • formułuje cele i określa spodziewane efekty programu (oraz poszczególnych jego elementów) w odniesieniu do potrzeb.

Zna i uwzględnia w programie zasady nauczania dorosłych:

  • planuje odwoływanie się do doświadczeń uczestników i wskazywanie praktycznych korzyści i zastosowań wiedzy/umiejętności wprowadzanych na szkoleniu (w ćwiczeniach, omówieniach, spotkaniach online),
  • zna Cykl Kolba i rozumie jego znaczenie – planuje przeprowadzenie uczestników przez wszystkie fazy cyklu (doświadczenie, refleksja, zdobywanie wiedzy, pragmatyka),
  • stopniuje trudność zadań stawianych przed uczestnikami (również w formule digital).

Adekwatnie wprowadza metody szkoleniowe:

  • zna specyfikę oraz cel stosowania poszczególnych metod szkoleniowych,
  • dobiera metody szkoleniowe w zależności od celu edukacyjnego, wielkości grupy i poziomu doświadczenia uczestników szkolenia (również w obszarze e-learningu),
  • dostosowuje metodologię szkolenia do dynamiki rozwoju grupy (zna i rozumie specyfikę rozwoju małej grupy, typowy cykl energetyczny w ciągu dnia),
  • dba o atrakcyjność i dynamikę procesu szkoleniowego,
  • poznaje i uwzględnia w procesie projektowania szkolenia uwarunkowania techniczne, niezbędne do realizacji części e-learningowej procesu.

Tworzy scenariusz (manual trenerski) i materiały szkoleniowe:

  • potrafi opracować program na podstawie dostępnych źródeł (know-how organizacji, literatura przedmiotu, źródła internetowe),
  • potrafi opracować logiczną i czytelną strukturę programu zarówno na poziomie ogólnym jak i szczegółowym: moduły, elementy dydaktyczne (ćwiczenia, dyskusje, przykłady, historie) oraz połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami struktury,
  • dba o spójność teoretyczną i metodologiczną nauczanych treści, również na poziomie przekazywania treści w formie online,
  • potrafi stworzyć czytelny dla innych scenariusz procesu blended (zawierający cele, instrukcje do ćwiczeń, czas trwania poszczególnych części/modułów i potrzebne pomoce).

Powiązane posty: Metodyka szkoleń e-learningowych ... Dlaczego video learning ... Proces projektowania szkoleń

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .