Słowa, słowa, słowa … czyli o tekście w e-learningu

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Słowa, słowa, słowa … czyli o tekście w e-learningu
03lut

Tekst to najpowszechniejsze medium przekazu w e-szkoleniach. I to właśnie w tekstach zdarza się najwięcej błędów. O czym warto pamiętać pracując nad nim w e-szkoleniach?

  • Zachowaj poprawność merytoryczną kursu (w momencie jego tworzenia lub później podczas aktualizacji treści)

To podstawowe wymaganie dotyczące treści. Ponieważ warstwa tekstowa dominuje w kursie, w niej właśnie znajduje się najwięcej błędów, a ich liczba z czasem może wzrastać. Kursy e-learningowe tworzone są zwykle w celu zaspokajania długofalowych potrzeb szkoleniowych i często funkcjonują w firmie kilka lat. Brak dbałości o treść szkolenia sprawia, że szybko się one dezaktualizują i przekazują coraz więcej nieprawdziwych informacji. To podstawowy błąd. Użytkownicy wcześniej czy później go wyłapią. Źródłem tych problemów są chociażby zmieniające się procedury czy produkty. Tak czy inaczej dbanie o poprawność merytoryczną to oczywistość.

  • Dbaj o styl tekstów: spójny, prosty, łatwy w interpretacji i zrozumiały dla odbiorców.

Styl warstwy tekstowej kursu powinien być: spójny pod względem formy (np. jeśli zdania są w formie bezosobowej, to w całym materiale, jeżeli zwracamy się do użytkownika bezpośrednio to konsekwentnie w całości kursu), prosty (unikamy zdań wielokrotnie złożonych), łatwy w interpretacji (unikamy wieloznaczności, łączenia zdań i wyrazów podobnymi spójnikami), zrozumiały (unikamy terminów, które nie są powszechnie zrozumiałe, a jeżeli muszą się pojawić w tekście to koniecznie podajemy ich definicję).

  • Koniecznie zadbaj o poprawność gramatyczną treści

Przekaz tekstowy powinien być absolutnie poprawny pod względem gramatycznym. Szczególny nacisk położyć trzeba na: wyeliminowanie błędów ortograficznych (to dyskwalifikacja!) i interpunkcyjnych, właściwy sposób formatowania wypunktowań (często wykorzystywana forma w kursach e-learning, powinna być ustandaryzowana i spójna), zgodność przekazu tekstowego z regułami pisania wielkiej litery, skrótowców, cytatów, podziału wyrazów itp. Czyli reasumując scenariusz szkolenia powinien przejść korektę językową.

  • Sformatuj tekst tak, aby był czytelny (czcionki, formatowanie, kolory, światło, zaznaczanie hiperlinków)

Każdy ekran powinien być odpowiednio zaprojektowany, a tekst znajdujący się na nim – rozplanowany. Powinniśmy zwrócić uwagę na: stosowanie spójnych czcionek w całym kursie (raczej czcionki bezszeryfowe), stosowanie czcionek o odpowiedniej wielkości (minimum 10 punktów) i adekwatnych do grupy docelowej (np. czcionka powinna być znacznie większa w kursie przeznaczonym dla osób starszych). W całym kursie formatowanie pod względem justowania powinno być ujednolicone (wyrównanie do lewej krawędzi), podobnie standaryzujemy wcięcia i akapity. Zaznaczamy hiperlinki zgodnie ze standardami internetowymi (podkreślenie). Spójnie i w sposób przemyślany oznaczamy elementy tekstu (kursywa, wytłuszczanie). Ważne jest umiejętne stosowanie światła na ekranie – nieprzeładowywanie ekranu tekstem, niezostawianie wyrazów jedno lub dwuliterowych na końcu linii, niepozostawianie kilkulinijkowych fragmentów nowych akapitów na poprzedniej stronie ani nieprzenoszenie końcówek akapitów na nową (tzw. kontrola „wdów i bękartów”).

  • Korzystaj z efektywnych form przekazu (wielowarstwowość, hiperlinki)

Teksty w kursie e-learningowym to świetne miejsce na stosowanie odnośników (hiperlinków), które pozwalają przejść do dodatkowych informacji lub przekierować odbiorcę w inne miejsce kursu. Można stosować wielowarstwowość treści, czyli zagłębiać się w coraz większe szczegóły, także poprzez system hiperlinków czy pop upów.

  • Odwołuj się do głównych postulatów e-learningu: atomizacji, braku dalekich odwołań, braku blokad czy narzuconej sekwencyjności przechodzenia przez kurs.

Istnieje szereg postulatów konstrukcji treści e-learningowych. Wpływają one na zrozumiałość materiału szkoleniowego (w szczególności tekstu). Mam tu na myśli np. minimalizację przekazu, czyli ograniczenie treści do takiej, która jest absolutnie niezbędna do realizacji celu szkoleniowego (w sukurs idzie wielowarstwowość treści), unikanie pustosłowia, koncentrację na meritum. Ważne jest unikanie odwołań do treści wymuszających na osobie szkolonej opuszczenie danego miejsca kursu i przeskoczenie w inne - odległe, aby zrozumieć istotę przekazu. Nie powinniśmy również używać odwołań do już minionego materiału i stwierdzeń typu: jak już stwierdzono..., w rozdziale 2 opisany został model…Użytkownicy powinni mieć możliwość zapoznawania się z materiałem w dowolnej kolejności.

Powiązane posty: Słowa, słowa, słowa ... Jak cię widzą ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .