Struktura szkolenia e-learningowego, czyli o czym warto pamiętać przygotowując kurs

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Struktura szkolenia e-learningowego, czyli o czym warto pamiętać przygotowując kurs
06cze

Są stałe elementy budowy szkolenia e-learningowego, o których trzeba pamiętać podczas etapu produkcyjnego, chociażby po to aby struktura treści była w przemyślany sposób ustrukturyzowana. Szkolenia powinno się składać z następujących elementów:

  • ekran wstępny, powitanie – odbiorca szkolenia powinien na pierwszych ekranach otrzymać informację, w jakim kursie bierze udział, jaki jest jego status (obligatoryjny lub dobrowolny), dla kogo i z jaką myślą powstał.
  • instrukcja korzystania ze szkolenia – czyli instrukcja poruszania się po kursie (przyciski funkcyjne, stałe elementy nawigacji i mechanizmy e-learningowe etc. Jeżeli szkolenie wykorzystuje zaawansowane mechanizmy angażujące, np. grywalizacja, instrukcja jest elementem obowiązkowym.
  • wprowadzenie do szkolenia, prezentacja celów szkoleniowych – odbiorca musi wiedzieć dlaczego przystępuje do szkolenia, jakie korzyści są związane z jego ukończeniem, w jaki sposób informacje zawarte w kursie ułatwią mu pracę. Język komunikacji powinien być prosty i zrozumiały, tak, by warstwa słownikowa nie stanowiła bariery w odbiorze.
  • logiczna i przejrzysta struktura materiału – w zależności od długości szkolenia należy go podzielić go na moduły i lekcje, każdą z osobnym wprowadzeniem, oceną szkolącego się oraz podsumowaniem. Struktura taka powinna zostać odwzorowana w menu szkolenia, dostępnego z każdego ekranu kursu.
  • ocena postępów – odbiorca szkolenia powinien móc otrzymać informacje zwrotne na temat własnych postępów w nauce. Odbiorca powinien mieć świadomość swoich osiągnięć i tego, że metodyczna konstrukcja materiału zapewnia przewidywalny postęp i przyrost wiedzy.
  • podsumowanie celów szkolenia czyli informacja, co użytkownik powinien wiedzieć po zakończeniu kursu.
  • żródła, – linki do dodatkowych materiałów i źródeł, uzupełniających wiedzę z kursu.
  • wyjście ze szkolenia czyli instrukcja, jak poprawnie zamknąć szkolenie.

Większość kursów e-learningowych bazuje na tym schemacie. Konstrukcja kursu powinna być będzie przewidywalna dla użytkownika i pozwalać mu się skupić na treści, a nie próbach odnalezienia się w chaotycznym materiale.

Powiązane posty: Struktura szkolenia e-learningowego, ... Czy scenariusz e-szkolenia ... Dobre praktyki weryfikacji ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .