Trener online i wymuszona doskonałość technologiczna

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Trener online i wymuszona doskonałość technologiczna
04lut

Wynikające z pandemii zmiany i przyśpieszony proces digitalizacji rynku szkoleń mocno dotykają trenerów, wywracając do góry nogami dotychczasowy sposób ich funkcjonowania, zwiększając poziom stresu i dokładając im szereg nowych obowiązków. W sytuacji przymusowej pracy online trener z musi zmienić się z solisty w dyrygenta orkiestry. Zmian jest sporo. Najbardziej widoczne są oczywiście te na płaszczyźnie technologicznej.

Trener – prowadząc zajęcia dla kilku klientów - musi opanować równocześnie kilka narzędzi i platform, ponieważ każdy z klientów może – i zazwyczaj tak właśnie się dzieje – pracować innym narzędziu. Chcąc świadczyć usługi szeroko na rynku powinien obsługiwać wszystkie narzędzia, na których pracują klienci. To trudne wyzwanie, bo pomimo podobieństw pomiędzy platformami na poziomie zasad funkcjonowania, sporo jest przecież różnić. To wymaga nie tylko czasu i chęci na zapoznanie się z narzędziem, ale przysparza też sporą dawkę dodatkowego stresu. Nawet tak naturalna i powszechna już funkcjonalność jak pokoje (breakout room) działa różnie na różnych platformach. To oznacza wykonanie ogromnej pracy przygotowawczej przed szkoleniem.

Duże znaczenie mają też czynniki na które trener po prostu nie ma wpływu a które często decydują o tym, czy szkolenie się odbędzie czy też nie. Chociażby .. klasyczny brak Internetu. Zbliża się moment rozpoczęcia sesji, nie ma połączenia. Co w takim przypadku robi trener? Sprawdza problem po swojej stronie, tu ma wpływ. Nadal nic. Dzwoni do koordynatora klienta, żeby sprawdził po swojej stronie i dał znać uczestnikom, że są problemy. Na szczęście większość klientów podchodzi do tego ze zrozumieniem, ponieważ kolejny miesiąc w pandemii zwiększa świadomość i uczy nas wszystkich pokory w takich sytuacjach.

Dodatkowo trener, któremu zależy na urozmaicaniu przekazu i utrzymaniu zaangażowania uczestników sesji często korzysta z innych, dodatkowych narzędzi: ankiet, diagramów, grafów etc. Również w obsłudze tych dodatkowych aplikacji powinien być mistrzem. Znowu czas, stres i niepewność, czy oby na pewno wybrane narzędzie zadziała bez problemów. Dodatkowo trener powinien w logiczny i klarowny sposób wytłumaczyć uczestnikom zasady działania wszystkich wykorzystywanych aplikacji, dać czytelną instrukcję.

Reasumując: umiejętność doboru adekwatnych do potrzeb narzędzi, umiejętność korzystania z technologii i instruktaż są więc niezmiernie istotne. I często stanowią ogromną barierę, ponieważ nie wszyscy mają wiedzę i talent technologiczny. A wymagania są wysokie. I nie ma raczej alternatywy.

Powiązane posty: Trendy w rozwoju pracowników ... Zarządzanie zmianą - ... Trener online i wymuszona ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .