Wirtualna rzeczywistość – nauka przez doświadczanie

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

dyrektor zarządzająca
Wirtualna rzeczywistość – nauka przez doświadczanie
22wrz

Virtual Reality w edukacji korporacyjnej

Termin Virtual Reality funkcjonuje na rynku od dłuższego czasu, bo już w 1986 roku amerykański futurolog Jaron Lanier posługiwał się nim dla określenia technologii, która stymuluje nasze zmysły w wykreowanych cyfrowo trójwymiarowych przestrzeniach wirtualnych, do złudzenia przypominających te prawdziwe.

W dużym uproszczeniu Virtual Reality to nic innego, jak sztucznie wykreowany, całkowicie wirtualny świat, iluzja rzeczywistości, w którą możemy się całkowicie zanurzyć. Na rynku szkoleń funkcjonuje również inne pojęcie: Augmented Reality czyli rozszerzona rzeczywistość. To nakładanie wygenerowanych cyfrowo trójwymiarowych elementów (obrazów, animacji, filmów) na przestrzeń w której się znajdujemy. W tym przypadku nie można mówić o całkowitym zanurzeniu, ponieważ odbiorca widzi te elementy wyświetlane na otaczającym go planie.

Kluczowe cechy wirtualnej rzeczywistości

Dlaczego coraz częściej ten termin zaczyna nam przychodzić do głowy w kontekście edukacji biznesowej? Z kilku powodów:

  • Pozwala tworzyć i udostępniać obraz, który jest całkowicie wygenerowaną cyfrowo trójwymiarową rzeczywistością, do złudzenia imitującą salę konferencyjną, lotnisko, czy kabinę samolotu pasażerskiego. I to od wybranego przez nas celu szkoleniowego zależy, jak będzie wyglądał nasz wirtualny świat, w który za chwilę zanurzą się pracownicy naszej firmy,
  • Pozwala wpływać na położenie i stan obiektów, które znajdują się w wykreowanym trójwymiarze. Jako użytkownicy możemy kształtować ich wygląd, zmieniać ich położenie: przesuwać, podnosić, chować. A to z kolei pozwala na naukę i utrwalanie wiedzy np. reakcji na sytuację zagrożenia w przypadku napadu na stację benzynową czy kantor. Iluzja rzeczywistości jest tak silna, że odbiorca całkowicie angażuje się w działanie.
  • To zjawisko to imersja (ang. immersion) czyli zanurzenie się w wirtualnym świecie, które wynika z odcięcia się użytkownika od sygnałów zewnętrznych. Zamiast tego korzystamy z elementów wbudowanych w świat wirtualny, i to one wpływa na nas po odpowiednim zaprogramowaniu.
  • Wirtualna rzeczywistość to bezpieczne środowisko treningowe, które z jednej strony pozwala na naukę nowych informacji z drugiej, daje możliwość przeprowadzania dowolnej ilości ćwiczeń i treningów (o ile nie ma blokad). Możliwość ćwiczenia umiejętności w środowisku do złudzenia przypominającym to realne sprawia, że poziom zapamiętywania informacji jest bardzo wysoki, ponieważ obniżamy poziom lęku poznawczego. To nic innego jak uczenie się przed doświadczenia, a badania wskazują, ze takie rodzaj nauki zwiększa retencję wiedzy 75–90%. [1]
  • Ogromne znaczenie ma również fakt, iż każdy ruch użytkownika w aplikacji wirtualnej może być opomiarowany, a następnie raportowany i analizowany. Wyobraźmy sobie sytuację, w której w wirtualnej rzeczywistości szkolimy kierowców autobusów. Uczą się w symulacji prawidłowych zachować w przypadku np. pasażerów z niepełnosprawnościami. Na podstawie danych z aplikacji możemy weryfikować, czy kierowca przestrzega procedur, z jaką szybkością reaguje na prośbę o pomoc przy wsiadaniu do autobusu (jak szybko opuszcza platformę dla wózków), w końcu czy traktuje pasażerów z należytą uprzejmością i kulturą. Wymaga to bardzo dokładnego zaplanowania punktów kontrolnych (to elementy metodyki) ale analiza błędów, daje mnóstwo informacji. To jest po prostu skuteczne!

Nie są to na razie rozwiązania powszechne. Coraz lepsze i wygodniejsze dla użytkownika urządzenia, ich spadająca cena zbliżają rozwiązania VR do poziomów większych budżetów szkoleniowych. Z drugiej strony skuteczność tych szkoleń pozwala mieć nadzieję, że jesteśmy w przededniu upowszechnienia się rozwiązań wirtualnej rzeczywistości w edukacji korporacyjnej.

 

[1] https://www.academia.edu/1969321/Active_Learning_to_improve_long-term_knowledge_retention

 

Powiązane posty: Virtual Reality – ... Wirtualna rzeczywistość – ... Jak wybierać dostawcę ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .