Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie sprawdza się storytelling – z jednej strony pozwala na zwiększenie poziomu zaangażowania, z drugiej zwiększa ilość zapamiętywanych informacji i trwałość tej wiedzy. Pod warunkiem, że opowiadana historia jest odpowiednia.
Co to znaczy dobre szkolenie e-learningowe? To takie, które jest blisko rzeczywistości, a daleko od fikcji. Ideą szkoleń jest jak najbliższe odtworzenie sytuacji z życia zawodowego. Materiały poddawane analizie w e-learningu to przypadki, z którymi możemy spotkać się na co dzień. Dobre szkolenie to też takie, które uczy praktycznych umiejętności. Nie chodzi o to, by opowiedzieć, jak się jeździ na rowerze, ale o to by na niego wsiąść i pojechać.
Dobre szkolenie to dobrze zaprojektowana historia, która łączy nowe informacje z wcześniej zdobytą wiedzą i doświadczeniami. Nasz mózg rozpoznaje znajome elementy opowieści, łączy je z naszymi doświadczeniami i nadaje całości sens. To jeden z podstawowych postulatów motywacji dorosłych, ponieważ nową wiedzę odnosimy do tej, którą już mamy. Dlatego też często w e-learningu wykorzystuje się prosty schemat fabularny, bazujący na naszych doświadczeniach zawodowych. Standardowy przepis na story w szkoleniu e-learningowym jest prosty: osadź szkolenie w realiach firmy, dla której tworzysz scenariusz, uczyń bohaterami pracowników, których problem dotyczy, a historię skoncentruj wokół pokonywania rożnych przeciwności i osiąganiu celu.
Tak skonstruowana fabuła ma jedną wadę, łatwo w niej o sztampowe rozwiązania, jest wówczas przewidywalna i wtórna. To z kolei powoduje, że nie zaangażuje ludzi i ich nie zaciekawi. Szkolenie w efekcie jest jednym z dziesiątków podobnych, a odbiorca nie zapamiętuje z niego wiele. A przecież fabularyzacja – dobrze poprowadzona – nawet w ramach ogranych schematów – może być jednym z najbardziej skutecznych mechanizmów budujących zaangażowanie odbiorców.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]