Realizacja projektu e-learningowego rządzi się dokładnie tymi samymi prawami, co realizacja każdego innego projektu. Osoby zaangażowane w tego typu projekty powinny być więc przeszkolone z metodologii zarządzania projektami. Zazwyczaj projekty te realizowane są w oparciu o ugruntowane metodyki projektowe (PMI, PRINCE2). W zależności od złożoności i skali przedsięwzięcia angażowane są przy tym mniej lub bardziej zaawansowane metody zarządzania projektami. Bez względu na to czy mamy do czynienia z tworzeniem szkolenia dedykowanego dla klienta, czy też z realizacją usług udostępnienia biblioteki warto trzymać się standardów realizacji i opierać na wypracowanych metodach PM. W przypadku projektów dużych, bardziej skomplikowanych lub kilkuetapowych warto wziąć pod uwagę wszystkie 9 obszarów zarządzania projektami, czyli:
Realizacja dużych projektów powinna również przewidywać inne, bardziej zaawansowane działania, takie jak: powołanie Biura Projektów, zdefiniowanie Deklaracji Zakresu Projektu, opracowanie Struktury Podziału Pracy (WBS – Work Breakdown Structure), Komitetu Sterującego czy Planu Komunikacji itp. Ponieważ jednak projekty przygotowania e-szkoleń są zwykle stosunkowo niewielkie w dalszej części niniejszego wpisu będę się odnosić do projektów o mniejszej skali. W przypadku projektów małych zarządzanie koncentruje się na zarządzaniu: czasem, zakresem oraz jakością (przy zdefiniowanym zwykle koszcie). Dla projektu opracowywana jest Karta Projektu obejmująca:
Karta jest akceptowana przez wykonawcę oraz klienta. Stanowi podstawę realizacji prac i na niej opiera się Harmonogram projektu. Powyższe podejście jest zgodne z modelem ADDIE (z ewaluacją prac przenikającą przez wszystkie etapy realizacji). Harmonogram (termin oddania projektu, terminy akceptacji, dostarczenia zasobów, etc.) są ustalane razem z klientem. Niedotrzymanie terminów przez klienta po obustronnej akceptacji harmonogramu to oczywiście podstawa do przedłużenia realizacji projektu.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]